Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 10 jul 2020, 21:36

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Waar zijn de kikkers?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar zijn de kikkers?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2020, 08:28 

Hallo, wij wonen in het oosten van het land in Nijverdal We hebben altijd ieder jaar bruine en groene kikkers in onze vijver. Dit jaar niets, op een enkel kleintje na. Geen kikker of paddendril. Ook bij de buren met een enorme vijver, niets. Gisteren gekeken bij een grote kikkerpoel waar het in deze tijd van het jaar altijd feest is. Niets!
Dus, waar zijn de kikkers gebeleven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2020, 10:21 

Een lastige vraag.

Uiteraard kunnen jaren met veel en weinig kikkers elkaar afwisselen door b.v. droge jaren waarbij kleinere poelen en natte plekken, waar kikkers overleven, te lang droog staan. Het oosten (Nijverdal) is al geruime tijd extra in het nieuws door gebrek aan neerslag. Dat is nu, voorjaar 2020, nog steeds niet anders.

Bij mij in de duinen van Oostvoorne zijn diverse duinmeertjes die jaren geleden wemelden van de groene kikkers. Al twee jaar hoor of zie ik in de zomer daar niets van terug. Het Zuid-Hollands-Landschap heeft ook geen verklaring, maar de meertjes hebben diverse keren langdurig bijna droog gestaan. Daar wijt ik het verdwijnen van die groene kikkers aan.

Dat ze in mijn achtertuin met vijvers wèl aanwezig blijven, komt, omdat - dit ter info voor jou als nieuwe forumbezoeker - ik alles qua biotoop op kikkers/amfibieën heb ingericht. Zowel bescherming tegen katten en reigers, rust, alsmede het bijvoeren met krekels houden de zaak in stand.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2020, 21:11 

Ter illustratie een foto van een paar zware jongens die graag aan de kant liggen te zonnen op het vijverfolie.Vandaag 13/5/2020, ca. 10 u.

Het iets storende groene gaas behoort bij de oeverbescherming tegen eksters en kauwtjes.
Deze dikkerts zullen ze niet pakken, maar er liggen ook vaak kleintjes vanaf 3 cm, als ze net kikkertje zijn geworden. Die verdwijnen rap in een ekster- of kraaienbek.
De mazen van het gaas zijn zo groot dat er zeker wel een eksterkop doorheen kan, maar het belemmert hun gerichte, snelle aanval.
Ze weten niet hoe ze door die mazen moeten duiken.
Kikkers plonzen daardoor ruim op tijd onder en daar gaat het mij om.

Bijlagen:
DSC08432.JPG
DSC08432.JPG [ 6.19 MiB | 291 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 09:49 

Een "nest" van 7 kleine kikkertjes die naar mijn buurman-met-goudvisservijver zijn overgelopen.
Hij heeft wel 100 goudvissen, maar kennelijk vinden ze het daar op een klodder drijfalg ook leuk...

Bijlage:
thumbnail_20200515_155919.jpg
thumbnail_20200515_155919.jpg [ 318.3 KiB | 278 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Waar zijn de kikkers?