Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 25 sep 2020, 04:24

Forumoverzicht » Padden » Padden » Ongezond vroeg

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ongezond vroeg
BerichtGeplaatst: 27 jan 2020, 20:13 

Vandaag, 27 januari, trof ik op het fietspad langs het Oostvoornse Meer twee overreden padden aan.
De foto laat ik maar achterwege. Daar word je niet vrolijk van.
Opmerkelijk is uiteraard de datum. Door de veel te warme januari kwamen deze jongens uit de winterslaap en de natuur is er nog niet klaar voor.
Weinig of geen insecten en de vraag is of er eind februari nog weer een vriesperiode kan opduiken.
Alles bij elkaar deugt het niet.
Jammer. De opwarming van de aarde laat zich ook hier in de winter al op negatieve wijze gelden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jan 2020, 08:52 
Site Admin

Warme winters schijnen inderdaad niet goed te zijn voor kikkers en padden omdat hun lichaamstemperatuur hoger ligt dan bij koudere winters en ze daardoor meer energie verbruiken.

Zie ook dit topic van 2008.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 14:04 

Ik was er al bang voor: vandaag 14 februari de eerste kikker zien rondscharrelen diep in mijn vijver. Eentje, maar.Zal wel een bruine kikker zijn, maar kon het niet goed zien.
Het water is momenteel glashelder en ik kan derhalve tot ruim een meter diep bovenop op de modderlaag en plantenkluiten kijken. Grote bonken met leliewortels. Overal piepen de jonge scheuten naar buiten.
Mijn vijverthermometer geeft 7 graden aan.
Ook zie ik zelfs al een krabbescheerrozet met heel kleine uitlopers.

A.s weekend, voor februari, nog meer ongekend hoge temperaturen.Allemaal veel te vroeg.
Dubbel gevoel: leuk om weer wat kikkergewriemel te zien, maar de natuur moet weer niet ontwricht worden.
Ik meld me wel weer als er gepaard gaat worden en ik zal alvast mijn terraria voor levende voederkrekels weer inrichten.Er zal toch gegeten moeten worden door mijn kwakers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 13:35 

Vandaag het eerste setje kikkers gezien :kikker3 Vorig jaar ook rond deze tijd, dus hier precies volgens schema.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ongezond vroeg
BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 17:06 
Site Admin

Leuk, Kikker.

Een voordeel van een zachte winter is dan wel weer dat kikkers niet onder een laag ijs hebben overwinterd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2020, 11:24 

"Kikker",...leuk om je weer hier te lezen.
Naast het weer wakker worden van onze groen-bruine ploeteraars komt er ook weer leven op Wilma's Kikkerforum.

Wil niet zeggen dat er in de winter niets te doen valt rond mijn watertjes. Er is nog steeds één zeer lenige, slimme buurkat die er nog af en toe in slaagt om langs/over/onder mijn gaasconstructies te komen. Ik wil ècht mijn tuin "kat-vrij" hebben. Zal me lukken ook, maar het kost moeite...

Ook voortdurend de tuin controleren op woelratten of - muizen, alsmede andere soorten knagers.
Een paar jaar geleden, is mijn vijverfolie vanaf de buitenkant (10 cm onder de grond onder de waterlijn !) doorgeknaagd.
Ik had wel wat holen gezien - doorsnee v.e. mollengang - maar beschouwde dat als een leuke toevoeging van de natuur aan mijn tuin.
Dat werd minder grappig toen ik veel water begon te verliezen en na enig speurwerk het knaagwerk ontdekte.

Het bizarre is dat heel veel soorten woel-, spits-, veld-, water-, huis- en "verzin-maar- ratten/muizen nog beschermd zijn ook!
Alhoewel ik een natuurliefhebber ben, heb ik een tuin waar géén plek is voor "vijverfolie-vernielers" en katten die hun instincten op kikkers botvieren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2020, 13:11 

Een nadeel van een zachte winter is dat mijn vijver behoorlijk last heeft van draadalgen langs de randen. Echt belachelijk en het draadalg wordt ook steeds slijmerig omdat het doodgaat (denk door de kou?) en weer gaat groeien enz. En ik blijf het maar braaf weghalen tot de watervlooien weer wakker worden.
Het diepere gedeelte waar de kikkers zitten is gelukkig wel algenvrij en superhelder (voordeel van draadalg).

Inmiddels zijn er een heleboel kikkersetjes, ze zijn wel weer wat dieper gaan zitten. En ik zag gisteren ook de eerste schaatsenrijder.

Peter: Katten vangen ook ratten en muizen en niet alle katten vangen kikkers, dus misschien wil je juist wel 1 kat in de tuin hebben ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2020, 15:59 

Katten, muizen en kikkers...

Kikker, dank voor je reactie.
Je hebt in principe gelijk, maar dit is een jonge kat, heel gedreven en zeer geïnteresseerd in wat er in mijn tuin + water allemaal beweegt en leeft.
Bij mijn buurvrouw mocht ik al een keer een half-aangevreten kikkerprooi onder de bank vandaan halen. (Buurvrouwen vinden kikkers altijd "eng")
Daarom kies ik voor mijn eigen bestrijdingswijze en houd toch de kat uit mijn tuin.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 14:32 

Kikker...Je draadalg.

Alhoewel iedere vijver ze bevat, heeft het bij mij aardig geholpen om het water het hele jaar te beluchten.
Natuurlijk heb ik ook veel zuurstofplanten, maar die werken uiteraard bij lage temperaturen nauwelijks.
Aangezien draadalg DE grote concurrent is als zuurstofverbruiker, heb ik nu veel minder last.
Een goedkoop lucht/aquariumpompje ( €16,00 Formido) met 2 slangetjes/uitgangen+ 2 bruissteentjes draait 24/7 bij mij door.

In de winter haal ik, om vermenging van de verschillende temperatuur-waterlagen te voorkomen, de bruissteentjes naar 20 cm onder de oppervlakte.
Helemaal op de bodem moet het voor de overwinteraars toch minimaal 4 gr. C blijven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 maart 2020, 14:55 

Jaaa! Het eerste dril gezien. Vandaag 1 maart.

Maar niet, zoals ik zou verwtachten in mijn water, nee,..bij een kennis in R'dam-Noord met een aggenebbish-vijvertje.
Zeer klein en donker.
Maten; 1.20 x 80 cm en 50 cm diep.
Tja, kikkers moeten iets, want het zijn 12 aaneengesloten tuinen met alleen huizen er omheen. Ze kunnen niet weg.
Wel lekker veel rommelige tuinen met veel kruipend gedierte.
t
Wie van jullie heeft ook al iets? Ik krijg weer helemaal de voorjaarskriebels.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 maart 2020, 15:41 

Ook vandaag, 3 maart, in eigen vijver een eerste parend bruine-kikker-stel gezien.
Het voorjaar komt eraan...! :kikker3 :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 maart 2020, 15:53 
Site Admin

:kikker2 :kikker3 :kikker2

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 maart 2020, 16:22 

En afgelopen nacht, toen ik "er-even-uit-moest" ( :D ), was er een mannetjespad aan het roepen.
Niet helemaal te localiseren. Of het kwam uit de vijver van mijn schuin-achter-buurman, of uit mijn waterpartij. :kikker4 :kikker4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 13:17 

Bizar.
Vandaag, 25 maart, liggen enige ijsvliezen om 9.00 u nog op het water en wijst de buitentemperatuur 3 graden aan.
Het zonnetje straalt volop en ik tel, verspreid over de vijverranden, 8 groene - nou ja, eerder zwart-groene - kikkers.
Eén dikke (> 13 cm), meerjarige, een zestal middelgrote en een lievertje van ca. 4 cm.
Je ziet wat een paar dagen felle zonneschijn doen met ons watervee. De watertemperatuur en de datum passen totaal niet bij hun gedrag.
Ze, groene kikkers dus, horen nog niet wakker te zijn, maar de stralende zon trekt een streep door alles wat "normaal" is.
Het baart me zorgen.

Ze zien er zo op het oog echter nog redelijk gevoed uit. Wellicht dankzij mijn fanatieke bijvoeren met veld- en huiskrekels.
Wonderbaarlijk dat 5 maanden van onthouding dieren goed overleven.
Als dit weer zo blijft - en daar ziet het naar uit - dan moet ik mijn bakken met 3 verschillende grootte aan krekels weer gaan inrichten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 11:21 

Mijn kikkers laten zich al een paar dagen niet zien. Er ligt ook een laagje ijs op de vijver die overdag ook niet weggaat, dus ik denk dat ze een tweede mini winterslaap houden. Er ligt nog weinig kikkerdril, maar ik denk dat ze na hun pauze weer verdergaan want de laatste keer dat ik keek waren er nog wel stelletjes.
Ze hebben hun dril dit jaar trouwens niet in het ondiepe moerasstukje gelegd, maar alleen in het diepe stuk in het midden van de vijver.....alsof ze er rekening mee hebben gehouden dat het nog ging vriezen.

Wel apart dat jouw groene kikkers op de kant blijven zitten, maar dat zal dan ook wel met de zon te maken hebben, hier heeft de vijver nog geen zon gehad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Padden » Padden » Ongezond vroeg