Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 28 jun 2022, 12:16

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » winterrust

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 feb 2019, 10:44 

Ahh,..Kikker! Gefeliciteerd! Vanmorgen hier "mijn water" geïnspecteerd.
Maar nee, alles stil nog. Een enkele rugzwemmer en een enthousiast stekelbaarsje.

Wel gisteren al een telefoontje gehad "of ik al dril had" en of ze weer mochten komen halen.
Jaarlijks lever ik (vooral kleine !!) klompjes dril aan geïnteresseerden, waaronder aan een school en kinderen.
Ze moeten het altijd zelf komen halen, krijgen daarbij een stevig biologisch praatje en ik geef een gekopieerde handleiding mee HOE je kikkerdril in de klas en thuis in een aquarium moet verzorgen. Ik geef niet "zomaar" dril weg. Onkunde viert hoogtij. Zelfs bij leerkrachten soms. Dat voorkomt een hoop dierenleed en teleurstelling.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2019, 17:19 

Inderdaad een leuke tijd wilma, ik heb ook de eerste zaadjes gezaaid, ik word er altijd zo blij van :)

Goed zo Peter, je stevige praatje en handleiding haha.

Ik heb vanmorgen al 2 setjes kikkers gezien op de bodem. Volgens mij worden de vrouwtjes die in de vijver overwinteren wakker gemaakt door de mannetjes, die klimmen er gewoon op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 21:58 

Ja!...Het eerste bruine-kikkermannetje hing vanavond ook aan de mosrand. Met een zaklamp speurde ik al eerder. Watertemperatuur 5 gr. C... Hoe kan het ook anders met dit rare, warme weer.
Wel lekker, ja, maar het deugt niet en ik word niet helemaal vrolijk van deze records.
Goed voor de horeca en de badpakkenindustrie, maar ik houd mijn hart vast voor de natuur...Alles wat op elkaar is afgestemd, raakt in de war.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 feb 2019, 10:59 
Site Admin

Ja, de natuur staat goed op zijn kop. Zo hoorde ik gisteren dat egels door de warmte te vroeg uit de winterslaap zijn terwijl er nog niet genoeg voedsel voor ze te vinden is. Maar voor bruine kikkers is eind februari toch niet zo vroeg om wakker te worden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 feb 2019, 20:32 

Reactie op "Kikker" 22/2/'19
Citaat: "Goed zo Peter, je stevige praatje en handleiding haha."
Dank voor je compliment, "Kikker", maar die handleiding is nodig in de klas.

De eerste keren bleek, toen ik op school navroeg hoe het met de kikkervisjes ging, dat sommige juffen geheel niets weten van kikkervisjes. Ze waren al vroegtijdig door de wc gespoeld, "omdat het water begon te stinken".
Een andere keer gingen de kikkervisjes dood, omdat ze niet in de gaten hadden dat het aquariumpje wel "zo leuk" voor het raam stond , maar dat de beestjes daarin door de zon gekookt werden...

Het bekende probleem van overvoeren, verkeerd voer geven en groen worden van het water. Ook een keer een klas waar sommige kinderen het "fijn" vonden om kikkervisjes met hun handen te vangen...De juf meende in haar onkunde dat kinderen dan zo "letterlijk in contact komen met de natuur". (Hoe zweverig en blond kun je zijn?)

De tijd van de natuuropvoeders Heimans en Thijsse (rond 1900) ligt ver achter ons en de hedendaagse "pabo" (opl. v. leerkrachten) blijkt niet bepaald het toonbeeld van gedegen biologiekennis te wezen.
Vandaar dat ik altijd een (internet) handleiding meegeef: Hoe houd ik kikkervisjes in de klas."

Nog een ervaring: Aangezien ik ergens op dit forum met tel. nr. sta, word ik gebeld voor dril in een vijver.
Met mijn bovenstaande ervaring informeer ik dus naar het adres en de vijver. Wat blijkt?
Er zitten koikarpers in, een uv-filter om alle eencelligen te doden en men gebruikt aanvullend allerlei strooisels en middelen om de algen te bestrijden.
Kijk,...dáár gaat mijn dril dus NIET naar toe.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 maart 2019, 19:44 

Ja, ik weet dat het nodig is :(
Ik geef mijn dril ook niet zomaar aan iedereen mee.

Wel erg dat leerkrachten er zo mee omgaan, goed voorbeeld voor de kinderen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 10:50 

Ja! De eerste klomp dril! Zeven maart.

Gisteravond ook de eerste (edoch bescheiden - zachte) lokroep van een mannetjespad gehoord in een riethoekje.
We gaan weer genieten van het spektakel aan de rand van onze watertjes...!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 11:14 
Site Admin

Wij hebben sinds vier jaar geen vijver meer maar oh, wat mis ik dat nog steeds. Geniet ervan!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 18:25 

Jaaaaaa! Leuk! Hier nog geen dril.
Gisteravond hoorde ik wel wat gekwaak en gespetter, dus ze zullen binnenkort hier ook wel helemaal losgaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 18:27 

Jammer dat je geen vijver meer hebt Wilma, ik kan me voorstellen dat je het mist.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 10:49 

Vandaag het eerste miniklompje kikkerdril gevonden. De kikkers hebben ruim een maand op elkaar gezeten....gezellig.
Misschien ligt er nog meer,maar sinds een paar dagen is mijn vijver groen en kan ik de bodem niet meer zien :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 12:28 

O, wat erg.
Ik heb er zelf jaren over gedaan om een goed biologisch evenwicht te vinden, zodat het "groene soep" - effect in het voorjaar achterwege blijft.

Naast waterluis toevoegen (koop je in dierenwinkel) en vooral voedselarm water houdend (=plantenresten verwijderen) houd ik veel waterplanten.
Ook heb ik twee kleine beluchters - goedkope dingetjes van Formido - die veel zuurstof in het water pompen 24 uur aanstaan.

Mijn water blijft nu glashelder het hele jaar.
Het enige wat ik soms moet doen in mei is wat draadalg (flap) met een pleeborstel aan een stok weghalen.
Dat is weinig werk.

De kunst is dus uit te zoeken waarom je water groen wordt.
Vaak is het water te voedselrijk. Vijverboeken en internet geven veel zinvolle informatie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 23:21 

Ik weet wel hoe het komt.
Er ligt een hoop modder op de bodem omdat de vijver jarenlang verwaarsloosd is geweest en er staat een boom naast. Ik krijg die modder niet weg zonder eerst de vijver helemaal leeg te maken. Dat kan ik helaas niet zelf, dus ik stel dat steeds maar uit. Ik ben ook bang dat de kikkers dan kapot gaan omdat ze echt diep in de modder gaan zitten en ze zitten er altijd want ze kunnen nergens anders heen. Beetje lastig dus. En eigenlijk wil ik dan ook de vijver wat groter laten maken, want de folie moet ook vervangen worden en en en....

Tot nu toe is het wel steeds goedgegaan en de kikkers lijken er blij mee, ik denk dat ze zelf ook de vijver heel vies maken, het zijn er teveel. Toen er nog geen kikkers woonden was hij nooit groen.

Bedoel je met waterluizen, watervlooien? Want die zitten er in, alleen die worden pas wakker als de zon er op staat, normaal is de vijver dan binnen een paar dagen weer helemaal helder...alleen zo groen als nu is het nog nooit geweest.

Een zuurstofpompje heb ik ook en ik haal altijd de dode planten en bloesem/blaadjes weg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 23:41 

Tja, dan is het lastig te zeggen waar het aan ligt.
Ik zelf verwijder in de zomer met een schepnet regelmatig voorzichtig wat slappe modder.
In de zomer, omdat dan alle dieren die erin zitten zich naar de andere kant onder water kunnen verplaatsen.

Enige modder/bodembedekking is uiteraard heel natuurlijk EN nodig voor de planten om in te wortelen en voor kikkers om in te overwinteren. Het blijft zoeken naar een balans.

Verder vergat ik te melden dat ik ook zoetwatermosselen heb gevangen en in mijn vijver heb gebracht. Zij filteren ook het water.

Ik wil geen kunstmiddelen gebruiken. Alleen de luchtpompjes.

Inderdaad bedoel ik met waterluis hier watervlooien. (´t Is maar net wat voor woord je gebruikt.)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 11:57 

FEEST vandaag!
Het is nu 28 pas maart en de eerste groene kikker zit met zijn kont in het mos. Hoe kan het?
De thermometer in mijn vijver wijst maar 8,5 graden aan...
Veel te vroeg in het jaar.

Ik moet hem (of is het haar? Het is een vrij grote..) toch eens een biologielesje geven en leren groen kikkers normaliter een pas na april opduiken...

Niettemin. Mijn dag kan niet meer stuk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » winterrust