Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 23 jun 2025, 07:47

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Voorstellen en meteen een vraag.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 nov 2011, 12:28 

Mooi is ze, he.

Op de 2de foto kun je mooi het donkere oog zien en de enorme gifklieren. De vrouwelijke padden hebben een licht gekleurde keel, de mannen een donkere. Mannen zijn kleiner dan de dames.

De 2de pad is nauwelijks te zien, maar in het schuilhuisje links op de foto zit ze. Helaas is hun formaat niet te zien, maar als je ze in je hand zet passen ze er nog net op. En dan heb ik het over een hand met gespreide vingers.

grt Manja

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2011, 13:13 
Site Admin

Ja, een prachtige pad.
Bij de inheemse soorten is het mannetje ook altijd kleiner.

Er is wel een duidelijk verschil tussen de reuzenpad en onze inheemse gewone pad
Bijlage:
verschil.jpg
verschil.jpg [ 85.12 KiB | 12038 keer bekeken ]

links reuzenpad, rechts paartje gewone padden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2011, 18:07 

Zo naast elkaar zie je inderdaad grote verschillen.

Met de jonge pad vond ik dit moeilijk in te schatten. Ik heb namelijk alleen de 2 volwassen dames. Jonge padden zien er weer anders uit dan volwassen exemplaren. Nu ik weet dat gewone padden oranje ogen hebben zal ik die twijfel niet snel meer hebben. Ook de vorm van de gifklieren is anders en de reuzenpad heeft kenmerkende richels tussen de ogen over de neus.

grt Manja

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 17:35 

Vandaag heb ik de reuzendames even gewogen. Zo kan ik beter bijhouden of ze niet te dik worden en ook niet ineens af gaan vallen.

De pad op de foto woog 366 gram, de ander 388 gram. Misschien krijg je zo een beter idee hoe groot ze zijn.

grt Manja

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 17:51 
Site Admin

Haha, dat is gigantisch. :D
Hoeveel centimeter ongeveer?

Gelukkig zijn ze bij jou in de opvang en niet in de natuur terecht gekomen, ze zouden daar dezelfde problemen veroorzaken die we met de brulkikkers hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 21:57 

Wat een schattig gezicht die reuzepadden. Ik heb nog nooit reuzepadden gezien, leuk zit die ene tussen die blokken hout gekropen.

Berry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 12:58 

@ Wilma, Dat zal ik eens op moeten meten. Ze passen maar net op je open hand. Dit risico moet je echter niet nemen. Braaf blijven zitten doen ze namelijk niet. Met hanteren heb je beide handen nodig. Net als de inheemse pad plassen ze als je ze hanteert. Dat zijn echter hoeveelheden waar je eng van wordt.

De reuzenpad overleefd ons klimaat niet. Ze kunnen niet tegen vrieskou en de paddenvisjes hebben minstens 15 graden nodig om te blijven leven. Wel mogen de dames blij zijn dat ze nog leven. De havenarbeiders wilde ze in de eerste instantie doden. De importeur heeft echter gezegd dat hij ze naar ons zou brengen. Er zitten een 2-tal maanden tussen de komst van de dames. Beide waren ze toen graatmager. Ze hebben een aantal weken opgesloten gezeten in die container. De 2de had ook een teek. Die heb ik eraf gehaald. Geen tropische teken erbij a.u.b. Nu zijn ze baggervet en zo ver ik kan zien gezond.

@ Berry, Ze zijn dol op hun schuilplaatsen. Overdag zitten ze daar onder en s'nachts komen ze daar uit om te baden, eten en andere zaken. Onze inheemse padden doen dit ook.

grt Manja

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Voorstellen en meteen een vraag.