Auteur |
Bericht |
DarkBever
|
Berichttitel: wat doen mijn kikkers? Geplaatst: 25 apr 2011, 18:52 |
|
|
Ik zat net buiten, en toen kwam er weer een kikker 'thuis' in de vijver, toen hij erbij sprong begon hij gelijk te kwaken en kwam er een andere kikker bij. (ze begonnen tegen elkaar te kwaken) Toen gingen ze omstebeurt bij elkaar op de rug zitten, wel 10min lang. Dus de 1e kikker zat eerst een paar seconden boven, dan ging het weer anderzom.. Leek wel op spelen  of vechten ze???  of kan ik binnenkort kikkerdril verwachten  haha
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 26 apr 2011, 11:24 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Als ze allebei kwaken dan zijn het twee mannetjes, alleen de mannetjes hebben kwaakblazen. Ze kwaken om een vrouwtje naar het water te lokken voor de paring.
Kikkermannetjes willen zich weleens vergissen en omarmen dan een ander mannetje.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
 |
DarkBever
|
Geplaatst: 26 apr 2011, 18:48 |
|
|
Oke dan waren het 2 mannetjes. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Carla
|
Geplaatst: 28 apr 2011, 22:28 |
|
|
Ik heb laatst toevallig vechtende kikkers gezien in de vijver  Ik zag (en hoorde) dat ze beiden aan het kwaken waren (poelkikkers) en ineens gingen ze recht tegenover elkaar in het water met de koppen naar elkaar toe en de voorpoten naar elkaars kop bewegend. 1 Ging er toen weg en de ander ging erachteraan. Steeds als'ie de vluchtende zag, joeg'ie er weer achteraan. Ik ging zoeken en las dat als mannetjes vechten, ze proberen elkaars kwaakblazen te raken. Als dat gebeurt en een kikker heeft kapotte kwaakblazen gaat'ie dood.....
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 29 apr 2011, 10:21 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Het recht van de sterkste... het is hard maar op die manier blijft het sterkste mannetje over voor de voortplanting.
Wat bijzonder dat je dit hebt gezien, je hebt niet toevallig een foto kunnen maken?
|
|
Omhoog |
|
 |
Carla
|
Geplaatst: 29 apr 2011, 14:10 |
|
|
Nee, dit soort dingen gebeuren altijd op de meest onverwachte momenten  Urenlang zit ik met een camera naast de vijver en gebeurt er niets anders als zonnebadende kikkers en als ik dan bezig ben in de tuin gebeurt er zoiets Ik heb wel wat foto's waarop ze gewoon zitten te poseren. Een heel mager kikkertje.....  En een dikke  Mijn allermooiste kikker, de enige bruine die ook echt zo'n prachtige kleur heeft (heb er meerdere maar die zijn allemaal fletser en valer van kleur).   Genietend in de zon...... 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 29 apr 2011, 14:31 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Wat jammer dat je op zo'n moment dan net de camera niet binnen handbereik hebt maar leuk dat je even wat foto's hebt geplaatst van de kikkers en die ene echt bruingekleurde is inderdaad erg mooi.
|
|
Omhoog |
|
 |
Carla
|
Geplaatst: 29 apr 2011, 23:28 |
|
|
Ik heb wel veel aan deze site gehad trouwens. Toen ik hier net woonde dacht ik alleen maar bruine kikkers te hebben omdat ik nooit groenen hoorde kwaken (en ze zagen er niet groen uit, niet knalgroen zoals veel groene kikkers eruitzien). Nu weet ik wel beter; de groenen die ik heb, hebben grijze kwaakblaasjes, die ook echt als een kauwgomballetje uitpuilen. Het geluid lijkt op dat van de bruine kikker, maar dan langgerekter en luider/hoger van toon. Deze site geeft duidelijke, simpele uitleg. Ik heb site's gezien waar ik door de bomen het bos niet meer zag en het me duizelde; hier staat precies voldoende info die je moet weten als je kikkers/ padden in je tuin/ vijver wilt helpen overleven. Genoeg info voor de huistuinenkeukenkikkerliefhebber zeg maar 
|
|
Omhoog |
|
 |
DarkBever
|
Geplaatst: 01 mei 2011, 14:35 |
|
|
Ik heb nu trouwens wel kikkerdril in mijn vijver zag ik net. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 04 mei 2011, 17:48 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Dan waren het toch geen 2 mannetjes  of ze hebben later met hun gekwaak een vrouwtje weten te lokken.
|
|
Omhoog |
|
 |
DarkBever
|
Geplaatst: 10 mei 2011, 13:00 |
|
|
Heb nu letterlijk duizenden kikkervisjes rondzwemmen.  Ze zitten allemaal bij de zijkant van de vijver en de plantjes 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 12 mei 2011, 09:27 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Ik ben erg benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk kikker worden, leuk dat je ons op de hoogte houdt.
|
|
Omhoog |
|
 |
DarkBever
|
Geplaatst: 12 mei 2011, 18:42 |
|
|
Er drijven nu ook bolletjes kikkerdril met een wit puntje in het water, zijn dat dode kikkervisjes? Voor de rest nog hetzelfde als als 4 dagen geleden 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 13 mei 2011, 16:41 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Dat zijn waarschijnlijk onbevruchte eitjes.
|
|
Omhoog |
|
 |