Hopelijk kan iemand me helpen.
Dit voorjaar had ik ineens allemaal hoopjes aarde in de tuin, en van internet leerde ik dat er waarschijnlijk padden onder de grond hebben overwinterd.
Nu heb ik deze zomer een record aan padden in de tuin gehad. Ik had een waterbak in de grond, met zo'n grote bruissteen erop. Eigenlijk kon/kan ik me niet voorstellen dat ze daaruit kwamen want het is geen open water, er lag heel veel grind en keien op.
Die waterbak hebben we 2 maanden geleden uitgegraven, maar ik blijf elke dag grote en kleine padden vinden (ik heb me laten vertellen dat het padden zijn).
Ik heb zelf geen problemen met kikkers en padden, maar mijn katten vinden ze te leuk. En slepen elke dag minstens 1 grote of kleine pad het huis in. Soms levend, soms dood.
Mijn tuin is helemaal afgezet, katten kunnen er niet uit en eigenlijk denk ik niet dat padden erin kunnen. Maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik deze zomer al zo'n 100 keer een pad gevangen heb.
De lol van in de tuin zitten is nu een beetje weg, want ik ben alleen maar achter de katten aan het aanhollen om de padden uit hun bek te halen (jaja, ziet er vast heel komisch uit

). Als ze nog leven breng ik ze een eindje verderop naar een sloot met het verzoek om niet terug te komen.
Sorry voor het lange verhaal, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik volgend jaar niet weer zo'n paddenplaag in de tuin heb.
Ik heb nu dus geen (ondergrondse) vijver meer in de tuin. Is dat genoeg?