Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 20 sep 2019, 03:14

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » Padden"overlast"

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Padden"overlast"
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010, 10:53 

Hopelijk kan iemand me helpen.
Dit voorjaar had ik ineens allemaal hoopjes aarde in de tuin, en van internet leerde ik dat er waarschijnlijk padden onder de grond hebben overwinterd.
Nu heb ik deze zomer een record aan padden in de tuin gehad. Ik had een waterbak in de grond, met zo'n grote bruissteen erop. Eigenlijk kon/kan ik me niet voorstellen dat ze daaruit kwamen want het is geen open water, er lag heel veel grind en keien op.
Die waterbak hebben we 2 maanden geleden uitgegraven, maar ik blijf elke dag grote en kleine padden vinden (ik heb me laten vertellen dat het padden zijn).

Ik heb zelf geen problemen met kikkers en padden, maar mijn katten vinden ze te leuk. En slepen elke dag minstens 1 grote of kleine pad het huis in. Soms levend, soms dood.
Mijn tuin is helemaal afgezet, katten kunnen er niet uit en eigenlijk denk ik niet dat padden erin kunnen. Maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik deze zomer al zo'n 100 keer een pad gevangen heb.

De lol van in de tuin zitten is nu een beetje weg, want ik ben alleen maar achter de katten aan het aanhollen om de padden uit hun bek te halen (jaja, ziet er vast heel komisch uit :mrgreen: ). Als ze nog leven breng ik ze een eindje verderop naar een sloot met het verzoek om niet terug te komen.

Sorry voor het lange verhaal, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik volgend jaar niet weer zo'n paddenplaag in de tuin heb.
Ik heb nu dus geen (ondergrondse) vijver meer in de tuin. Is dat genoeg?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010, 13:05 
Site Admin

Padden trekken in het voorjaar massaal naar het water voor de voortplanting. Daarna leven ze op het land, tuinen zijn geliefd omdat er meestal volop te eten is. Een wat rommelige vochtige tuin heeft de voorkeur omdat ze daarin schuilmogelijkheden vinden en niet uitdrogen.

De vraag hoe het mogelijk is dat er kikkers en of padden in hun ommuurde tuin terecht konden komen stellen mensen regelmatig. Maar ze hebben aan een klein kiertje genoeg en ook kunnen ze behoorlijk goed klimmen, zeker als de muur begroeid is vormt dat geen obstakel.

Dat het erg vervevelend is om steeds achter de katten aan te hollen omdat ze weer een pad te pakken hebben kan ik me goed voorstellen. (Ik denk eigenlijk dat het niet om padden gaat want die smaken vies, misschien zijn het bruine kikkers, die jagen ook op het land.) maar het weghalen van de waterbak zal volgens mij niet zoveel invloed hebben. Als je geen kikkers of padden in je tuin wilt dan kan ik je eigenlijk alleen maar aanraden alle 'natuur' uit je tuin te halen en alles te betegelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010, 14:30 

Bedankt voor je reaktie maar oh, dat meen je niet.
Weet je, 1 of 2 padden per week, daar is mee te leven.
Maar elke dag 1 of 2 die je uit de bek van 1 van de katten moet halen, da's geen doen. En dan heb ik het nog niet over de kleintjes die door de mazen van de kattenren kruipen of getrokken worden.

Gaan ze niet volgend voorjaar automatisch m'n tuin uit op zoek naar water? Er zijn hier namelijk erg veel sloten.
Daar hoopte ik eigenlijk een beetje op, dat de geboortegolf volgend jaar elders plaatsvind en dat ze dan daar ook blijven wonen.

Mijn tuin is al voor zo'n 80% betegeld. Heb 1 grote plantenborder van 2 bij 1.5, dus zo geweldig is mijn tuin niet dacht ik...Voor padden dan... :?
Zal de boel dan maar eens goed gaan omspitten en aanstampen. Sorry, ik begrijp dat de mensen hier ze geweldig vinden en ik vind ze ook heel erg leuk. Maar voor hun is het ook geen veilig leven bij mij. Zodra de tuindeur opengaat begint de jacht. Durf amper de tuindeur nog open te doen, maar dat is voor mijn katten weer niet zo leuk.

Als ik ze vang en 20 meter verderop bij een sloot zet, komen ze dan terug naar mijn tuin omdat ze daar wonen? Of zijn padden niet honkvast. En mits wel honkvast, hoe ver weg moet ik ze dan wegbrengen zodat ze niet terugkomen?

Nog een vraagje, ik heb ook onwijs veel naaktslakken in de tuin. Eten ze die soms? Want dan begrijp ik dat mijn tuin een waar paddenparadijs is. En zal ik die voortaan ook weer richting sloot verhuizen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010, 09:41 
Site Admin

Voor de voortplanting gaan ze massaal naar het water waar ze zelf vandaan gekomen zijn, het is niet waarschijnlijk dat dit in jouw tuin is gebeurd.

Maar daar blijven ze niet, ze gaan na de paring weer terug naar hun 'zomerverblijf'

Ja, ze eten graag naaktslakken, het is vreemd dat je er toch nog zoveel hebt met al die padden.

Ik begrijp dat je zo veel padden hebt dat het niet leuk meer is, misschien kun je het beste eens contact opnemen met de dierenbescherming of een dierentuin. Als je daar het probleem voorlegt komen ze je wellicht helpen met het weghalen van de padden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010, 11:17 

We hebben blijkbaar een ideale tuin. En wat ik zei, er zijn hier heel erg veel sloten dus het zal wel een kikker en padvriendelijke wijk zijn (midden in de stad....).
Wat we gisteren ook nog bedacht hebben is dat de tuin waarschijnlijk een paradijs is voor padden omdat de tuin aan de bovenkant afgezet is met netten. Dit vanwege de katten maar er kan dus geen vogel in.
Geen natuurlijke vijanden voor de pad dus. En wel lekker eten.

Gisteren dus flink gesnoeid, en naaktslakken gaan we voortaan ook maar uitzetten.

De score van gisteren, mocht het je interesseren. In 1 uur tijd 4 kleine en 1 grote pad uit de bek van de katten gehaald, en 's avonds kwam 1 van de katten nog binnen met een kleine pad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010, 11:54 
Site Admin

Geen natuurlijke vijanden, behalve de katten dan.

Kikkers en padden zijn beschermde dieren en mag je normaal gesproken niet verstoren of verplaatsen maar in dit geval bescherm je ze door het wel te doen.

Heb je nog contact gezocht met de dierenbescherming of iets dergelijks?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010, 22:50 

Nee, geen contact met de DB gehad. Eigenlijk verwacht ik daar niet zoveel van. Maar ik kan ze altijd eens bellen natuurlijk.
Zou best kunnen trouwens dat het toch bruine kikkers zijn, heb gisteren wat foto's op je site bekeken en daar lijken ze wel op. Zal proberen eens een foto te maken.
Vond vanmorgen weer een kleintje dood in de kamer....

Bedankt weer. Ben wel blij dat ik hier met m'n vragen terecht kan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » Padden"overlast"