Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 25 mei 2020, 15:05

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Advies gevraagd

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 23 dec 2009, 00:10 

Ooit een aantal jaren geleden is er een kikker komen wonen in onze vijvers. Tot nu toe ging dat altijd goed: 's winters zat hij ergens en in de lente kwam hij weer tevoorschijn.

Nu heb ik onze kikker gisteren bevroren op het tuinpad gevonden, half onder de sneeuw. Ik heb hem uit de sneeuw gehaald en hem voorzichtig weer opgewarmd en jawel, hij ging weer ademen enz.

Hij zit nu zo lang in een vissenkom met een klein laagje water op een koele donkere plek. Daar kan hij natuurlijk niet constant blijven, al helemaal niet omdat onze katten hem erg interessant vinden.

Ik heb onze lokale dierenambulance gebeld wat ik het beste met de kikker kon doen, maar die hadden geen idee.

Wie weet raad of heeft advies?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 dec 2009, 13:23 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Ineke

Door de warme novembermaand hoorde je overal berichten van o.a kikkers en padden die nog wakker waren maar het is nu toch al een aantal weken echt koud en de kikker had al lang een geschikte winterslaapplaats moeten hebben opgezocht. Heel vreemd dat je hem op het tuinpad aantrof.

Één van de redenen dat kikkers een winterslaap houden is dat er in de winter geen voedsel meer beschikbaar is en daarnaast kunnen ze omdat het koudbloedige dieren zijn niet goed meer bewegen als de omgevingstemperatuur te koud is.

Nu is er van egels bekend dat ze wakker worden als het erg streng gaat vriezen wanneer de plek die ze uitgezocht hadden om te overwinteren niet genoeg bescherming meer bied, dat ze dan op zoek gaan naar een betere plek. Voor zover ik weet is dat gedrag bij kikkers nooit onderzocht maar misschien was de kikker ook op zoek naar een betere plek maar lukte dat niet door de kou.

Hoe goed bedoeld ook en ik kan ook begrijpen dat je wilde weten of de kikker nog leefde, had je hem het beste geholpen door hem naar een betere plek te verplaatsen dan door hem te 'ontdooien'

Als ze op het land overwinteren doen ze dat vaak in een verlaten (muizen)holletje of onder een berg blad, hout, keien, stenen of dakpannen. Of dit de beste oplossing is nu hij is ontwaakt durf ik niet te zeggen maar omdat hij zelf bij deze temperaturen geen geschikte plek meer kan vinden zou je een plek voor hem kunnen creëren door bijvoorbeeld een bloempot op de kop in te graven en dat te vullen met blad en hooi en hem dan toch maar terug naar buiten te zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 dec 2009, 18:17 

Dank voor je advies, maar in de tuin kon ik helaas niks met de kikker beginnen, alweer vanwege onze katten.

Ik heb de Artis gebeld voor advies. De kikkerexpert daar raadde mij aan om 'm op vochtig mos en met een laagje beukenbladeren te laten overwinteren in de groentela van de koelkast. Een schoteltje water en af en toe even kijken.

Gelukkig hebben wij nog een extra koelkastje in de schuur. (Tussen de ingrediënten van het kerstdiner zag ik 'm niet echt zitten.) Daar zit hij nu volgens de instructies en houdt hij het nu al twee weken vol. Het gaat goed volgens mij.

Eind februari mogen we hem weer vrijlaten zei de man van de Artis.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2010, 16:27 
Site Admin

Een geweldig advies, dankjewel voor het delen, Ineke.
Kon de kikkerexpert van Artis eigenlijk ook nog een reden geven waarom de kikker zomaar, midden in een vorstperiode, op het tuinpad liep?

Dat je hem liever niet in de 'gewone' koelkast wilde hebben kan ik me voorstellen :D maar wat ik me alleen nog afvraag... is er wel genoeg zuurstof in die groentela? De 'gewone' koelkast gaat natuurlijk een aantal keren per dag open en dicht... maar wellicht wordt dat genoeg aangevuld als je telkens even gaat kijken.

Graag zou ik in februari horen hoe het is afgelopen. Wil je het ons laten weten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jan 2010, 16:15 

Ook ik heb een padje gevonden en 2 salamandertjes. Ze zaten in een smeerput. Het padje en 1 salamandertje waren behoorlijk mager. Thuis in een terrarium gedaan en met een pincet wat krekels en vliegen gevoerd. Werd erg gretig aangenomen. Nadat ze goed aangekomen waren wou ik ze in de winterslaap brengen maar dat is helaas niet gelukt. Ze staan nu in de woonkamer in een terrarium met bosgrond bladeren stukken hout en een zwembadje. Dat gaat erg goed. 1 a 2 keer in de week geef ik wat krekels vliegen of andere insecten. Zodra de buitentemperatuur weer aangenaam is voor ze zet ik ze uit bij de vijver en mogen ze weer hun eigen weg gaan.

Mijn dierenarts vermoed dat het door de warme maand november komt dat er vele ''de weg kwijt zijn''. Er was opeens ook nachtvorst en dan komen ze niet meer makkelijk de grond in. Ik mocht ze ook niet direct in een winterslaap laten gaan omdat ze vrij mager waren en dus mischien de slaap niet zouden halen.

Dit is mijn ervaring met een nog wakker padje. ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Groetjes dierentuin.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jan 2010, 18:26 

Volgens Artis kan het zijn dat er niet genoeg zuurstof in de vijver onder het ijs zit en dat de kikker eruit is gekropen toen er een keer een gat in het ijs gedooid was. Dat is mogelijk; een van onze vijvers ligt beschut en is tussendoor voor de helft ontdooid geweest.

Het advies hiervoor was om een gat in het ijs te hakken en wat water uit de vijver te halen, zodat er een luchtlaagje zit tussen het ijs en het water en er zo zuurstof in kan.

Voor wat betreft zuurstof in de koelkast: wij checken dagelijks en hopen dat er daarmee voldoende zuurstof in komt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jan 2010, 18:43 
Site Admin

Dus toch zoals ik zelf in eerste instantie ook dacht, dat hij op zoek was naar een beter plekje.

Wat betreft dat hakken... dat zou ik zeer zeker nooit doen, zeker niet als er ook nog vissen in je vijver leven, door dat hakken ontstaat drukverschil waar ze niet tegen kunnen. Je kunt het beste een wak maken door het ijs met behulp van een ketel kokend water weg te smelten.

De tip om wat water uit de vijver te halen nadat je een wak gemaakt hebt zal ik toevoegen aan het topic "Kikkers helpen overwinteren in de vijver"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Advies gevraagd