Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 29 nov 2021, 00:49

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Zijn kikkers sociaal?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zijn kikkers sociaal?
BerichtGeplaatst: 17 apr 2021, 19:16 

Op andere plekken van Wilma's forum heb ik al eerder groene kikkers die bij/op elkaar zitten geplaatst, maar vandaag, 17/4/'21, overtrof alles. Hele dag zon en dan zoeken mijn vriendjes elkaar op. Geen idee wat er in die koppies omgaat. Minder kans om als individu opgevreten te worden door een reiger? Hebben kikkers gevoel voor saamhorigheid? Zeg het maar....
In ieder geval een idioot plaatje! Helaas hebben mijn achterburen recent drie jonge katten genomen, die al verkennend over de schutting en heg loeren naar mijn tuin. Vandaar nòg meer schermend gaas over de vijverranden.Voorkomt een snelle aanval en het gaas belemmert het lopen aldaar.
Twee foto's die net iets verschillen, maar wel dezelfde plek.
Tja,....hoeveel kikkers tellen jullie?
Bijlage:
P1100029.JPG
P1100029.JPG [ 967.11 KiB | 1337 keer bekeken ]

Bijlagen:
P1100028.JPG
P1100028.JPG [ 1021.01 KiB | 1337 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2021, 20:43 

Ik tel er 22/23! Wow dat zijn er veel en wat een joekels zeg.

Heb je ze vandaag gevoerd ? Of wanneer voor het laatst?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2021, 21:24 

Jordi.
Zeker. Je kunt je voorstellen dat ik dagelijks sta te genieten.
Ze gaan ècht bij elkaar liggen, terwijl er langs de héle rand plaats is. Zoveel bij elkaar in een tuin (150m²) èn zo goed doorvoed, kan alleen als je daar het hele jaar moeite voor doet.
Ze kunnen gewoon weglopen, maar kennelijk snapt zèlfs een kikker dat je bij al mijn buuttuinen niet overleeft...

Wanneer gevoerd?
Ze gingen allemaal al doorvoed de modder in afgelopen oktober. Ze hebben weinig hoeven verbruiken deze winter, maar het is ook niet helemaal normaal in de natuur dat ze dagelijks krekels aangeboden krijgen.
Je kunt pas weer beginnen met voeren als de temperatuur wat oploopt. Bij koud weer onder de 7 graden liggen ze wèl in de zon, maar reageren nauwelijks op voorbijlopende insekten.

Veel? Dit is maar de helft. Ik kwam kortgeleden tot 43 totaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2021, 21:39 

Maar het was vandaag boven de 7 graden en in het zonnetje goed te doen. Dan worden kikkers toch wel actief en krijgen ze eetlust lijkt me.

Dus je biedt ze bijna dagelijks krekels aan? Of hoe moet ik het zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2021, 22:51 

inderdaad.De hoeveelheid insekten nemen al jaren sterk af. Daar kunnen ze niet van leven. Je weet nooit welke kikker op welke dag iets eet, dus voer ik dagelijks. Dan krijgen ze vast iedere week wel een of twee keer een krekel.
Je ziet het resultaat.
Of ik "teveel" kan voeren, weet ik niet. Ik ga ervan uit dat de natuur dat zelf regelt. Een dier stopt vast vanzelf met eten als hij genoeg heeft. Ik heb ook nog nooit een kikker twee krekels na elkaar zien eten. Het zijn krekels van ca. 2 - 2,5 cm groot.
Als dit jaar jonge kikkertjes ontstaan, dan koop ik krekels van ca. 8 - 10 mm. Die kunnen ze net aan. Na een 3 - 4 weken is mijn voorraad op en dan voer ik een maatje groter. Bestel je op internet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2021, 09:38 

In de natuur is er ook onregelmatig eten beschikbaar. De ene keer superveel en de andere keer vrijwel niets. Dus als ze soms in een keer 7 krekels op eten is dat geen enkel probleem. Kikkers kunnen namelijk grote hoeveelheden in een keer eten.

Leuk dat je ze dus dagelijks voert. Nogmaals de vraag, wanneer heb je ze voor het laatst gevoerd?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2021, 10:36 
Site Admin

Zooo, wat zijn het er nu veel bij elkaar, Peter.

Groene kikkers liggen graag bij elkaar. Er is zelfs een spreekwoord 'Als een kikker op een kluitje' zitten. Of er ook een reden voor is? Misschien doen ze het voor de warmte en / of de veiligheid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2021, 16:17 

Jordi. Vraag: Wanneer heb je ze voor het laatst gevoerd.
Antwoord: Ik voer ze sinds vorige week iedere dag. Ongeveer de helft reageert op de krekels.

Waarom de andere helft doodstil op de kant blijft zitten, weet ik niet. De buitentemperatuur is laag. Kan daar aan liggen.

Vorig jaar zomer plonsden ze allemaal binnen no time het water in en zwommen naar de in het midden liggende leliebladen.
DAT is namelijk mijn voerplek.
Ze reageerden al als ik met mijn witte-bakje-aan-lange-stok kwam aanlopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2021, 16:31 

Okeoke, sinds vorige week al dagelijks! Die andere helft zal wel reageren als de temperaturen omhoog schieten. Vorig jaar was het voorjaar veel warmer, daarom dat ze toen al actiever waren. Hoe oud is jouw oudste kikker, geschat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2021, 21:07 

Oudste kikker?
Geen idee. Ca. 4 jaar geleden heb ik i.v.m. het dichtgooien van een vijver er 12 halfwasjes gered en twee grotere. Uit die groep zijn deze voortgekomen. Of die nu nog tussen het watervee zitten, kan ik ook niet weten. Kikkers kunnen hier ca 10 jaar worden.
In ieder geval had ik zomer 2020 geen kwakende mannetjes. Betekent dat de mannetjes toen zeker niet ouder dan 2 jaar waren. Het duurt een jaar of 3 om volwassen te worden. Drie vrouwtjes haalden dat toen wel, omdat er 3 waren die bij het wegspringen steeds (dus onbevruchte) witte eiklompjes/dril achterlieten. Het dril MOET er een keer uit, natuurlijk.
Een soort miskraam dus.
Hopelijk krijg ik nu wel minstens één kwaker, een geslachtsrijp mannetje. Vrouwtjes kwaken niet. (Maar dat is bij mensen precies andersom....hahaha)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2021, 08:04 

Omdat je geen kwakers had kon je concluderen dat je geen mannetjes had. Echter hebben ze zich van 12 stuks vermeerderd tot 45 stuks en heb je tevens dril of baby groene kikkers gehad. Hoe dan ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2021, 08:51 

Ik schrijf "zomer 2020 geen kwakende mannetjes..." Vorig jaar had ik alleen geen nakomelingen. De jaren daarvóór dus wel.
Daar komen de grotere aantallen vandaan. Ik ben benieuwd dit jaar. Het paarseizoen is nog niet aan gebroken. Als ik in de polder ergens kikkers hoor kwaken, dan ga ik me pas zorgen maken.
Maar dan nog. Ze leven ook volgend jaar nog...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2021, 19:19 

Ah okeoke dat maakt het duidelijker!

Waar zijn je mannen heen?

In principe kan je enkel nieuwe mannen krijgen als ze jouw tuin bereiken.

Voor een mannetje natuurlijk een paradijs met als die knappe forse dames! ;)

Je schrijft dat je vorig naar 3 volwassen dames had, maar als ik de foto zo zie van dit jaar zijn dat absoluut geen juvenielen. Dat zijn flinke meerjarige bastaardkikkers denk ik. Schat ze zo’n 7-11 cm en dus geslachtsrijp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2021, 19:50 

Waar zijn je mannen heen?
Nergens!

Met ruim 40 kikkers heb ik er zat. Er worden altijd meer mannetjes dan vrouwtjes geboren.
Het wachten is op volwassenheid na ca. 3 jaar.Tot die tijd kwaken ze niet! En weet je niet wat vrouwtjes en wat mannetjes zijn. Ik heb geen nieuwe, aanlopende kikkers nodig.

Nee, geslachtsrijp wordt niet bepaald door de grootte, maar door hormonen. Kan best zijn dat mijn groene kikkers sneller groeien dan gewoonlijk, omdat ik ze goed voer. Het enige waar ik weleens vraagtekens bij zet, is de vraag of altijd voeren met krekels niet te eenzijdig is.
Daarom wissel ik ook af: veldkrekel, huiskrekel en steppenkrekel. Die hebben wel verschillende voedingswaarden.
Wel zorg ik tijdens het verblijf van de krekels in de voorraadbak voor optimale voeding. Water, bladgroenten en gemalen kattenvoer met hoge voedingswaarde.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Zijn kikkers sociaal?