Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 dec 2023, 19:37

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 jun 2020, 08:01 
Site Admin

Geweldig om te zien!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jul 2020, 13:42 

Het blijft boeiend: wat eten kikkers?
Als ergens op dit forum eerder geschreven: ik heb een schuin-achter-buurman met goudvissenvijver.
Je leest vaak dat kikkers niet van vijvers houden met vis.
Nou,...hij heeft intussen 9 kleine overlopers van mij en die worden niet bijgevoerd.

Wel zitten er ca 100 goudvissen en ieder jaar wemelt het van de jonkies die hij weggeeft. Maar dit jaar, sinds mijn kikkertjes zijn vijver ook gevonden hebben, is er niet één jonge goudvis.

Mijn buurman kan niet anders aannemen dan dat de groene kikkers, die prima groeien en er weldoorvoed uitzien, dat jonge grut opeet.
Tot nu toe heb ik nergens gelezen dat kikkers onder water ook visjes eten.
Heeft Wilma daar ooit iets van gelezen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 2020, 08:30 
Site Admin

Op welke manier ze die vissen vangen, of dat onder water is of dat ze een voorbij zwemmende vis pakken, bijvoorbeeld vanaf een lelieblad, dat is mij niet bekend, ik heb het zelf nooit zien gebeuren maar dat ze inderdaad vissen eten is te zien op de foto's op deze pagina: https://www.kikkersite.nl/eten.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 2020, 09:41 

Ah...boeiend, Wilma. ik zal het mijn buurman laten zien!
Hij ook blij, want ieder jaar had hij het probleem ...WAAR laat ik al die nieuwe goudvissen.
Nou,..nu hebben hij en ik er allebei plezier van. :kikker3 :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 2020, 19:01 

Bijlage:
kikkersinbakje.JPG
kikkersinbakje.JPG [ 974.18 KiB | 18019 keer bekeken ]
Deze week weer eens mijn oude "voedermethode" toegepast: een plankje met rottend vlees.

Als te zien: Men neme een bakje met stukjes varkenshart. Die gaan midden in de vijver lekker liggen stinken en trekken horden vliegen aan.
Dat hebben de kikkers gauw in de gaten en posteren zich eerst stiekem rondom het bakje. Maar al gauw weten ze wáár de vliegen gaan landen en dan kruipen ze zelfs IN het bakje.
Drie stuks hier. Alsof ze het afgesproken hebben: ieder houdt een andere aanvliegroute in de gaten en zo flappen ze alles uit de lucht!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 aug 2020, 14:02 

Het voederen met veldkrekels heeft bij mij tot gevolg dat ze hun natuurlijke vluchtgedrag verliezen. Dat is plezierig, want ze blijven nu stil aan de kant zitten als we rustig door de tuin bewegen, maar dit effect slaat nu wel weer op een verkeerde manier door...

Met deze tropisch warme week laten we de brede, glazen keukenschuifdeuren open, lopen in en uit en zitten in de schaduw tussen keuken en voorste vijver.
Onze groene glibberaars komen dan ook regelmatig naderbij om te kijken of het al krekel-etenstijd is.
Aangezien we ons even teruggetrokken hadden in de koelere woonkamer, leek een stel brutaaltjes het nodig om de open keuken in te wandelen. Waarschijnlijk op zoek naar mij...en krekels.

Zie het filmpje onderaan: Er zit er zelfs eentje boven op de stofzuiger!

De keuken uitjagen moet je met zorg doen, om te voorkomen dat ze in deze onbekende omgeving in paniek zich in laden en tussen spleten wringen.

Nog een probleem: Ze herkennen ruiten niet en het is voorspelbaar dat ze bij terugjagen dwars door het glas willen springen naar buiten. Helaas gebeurt dat ook, zoals je zult zien.
Dat geeft toch voor deze kleine beesten een behoorlijke klap.Nauwelijks te voorkomen.

Daarom probeer ik rustig met een stok ze naar de open deuren te dirigeren.
Eerst degene die bovenop de stofzuiger zit. Die moet ik er letterlijk vanaf duwen!...
Wegjagen zijn ze niet van mij gewend en ze maken dan ook geen haast naar buiten te gaan.

Men hoort mijn 3 -jarige kleindochter, die nu uiteraard alles van kikkers weet, plotseling roepen: "Gaan ze nu naar buiten?"

Als we er niet zijn, dan zetten we nu iets voor de opening.
Ik wil niet meemaken dat ik mijn hele keuken moet doorzoeken naar verborgen kikkers, of een platgetrapte van onder mijn voetzolen moet afschrapen. :kikker4 :kikker4

Een reden dat ze NU naar binnen lopen, kan ook zijn dat ze, nu de deuren open staan de krekels in het aquarium zien en horen.
Op het filmpje hoor je het gesjirp van de mannetjes op de achtergrond.

Laatst bijgewerkt door peter27 op 09 aug 2020, 13:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 aug 2020, 10:14 
Site Admin

Je hebt wat te stellen met je kikkers :D

Ik hoor wel vaker van mensen dat de kikkers naar binnen lopen maar normaal gesproken gaan ze niet aan de wandel als het zo warm en droog is. Zouden ze je krekels inderdaad bewust opzoeken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 aug 2020, 13:06 

Als eerder gezegd: met de deuren open kunnen ze de glazen bak met krekels vanaf buiten zien en horen. Misschien is dat het. Ik zie wel meer dat ze buiten een verdwaalde krekel op 2 m afstand spotten en er achteraan gaan. De afstand buiten en krekelbak is ook niet meer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2020, 20:40 

Bijlage:
IMG_8487 (1).jpg
IMG_8487 (1).jpg [ 577.1 KiB | 17559 keer bekeken ]

De foto is ietsje onscherp, wat komt door het uitvergroten. Niettemin is het een mooi moment.
Wat een sprong!
Hij springt omhoog naar mijn voederbakje (hier buiten beeld) waar kennelijk nòg een krekel zich vasthoudt...
Op het lelieblad bij de 3 kikkers liggen al 2 (bruine) krekels voor het grijpen.

Details verder:
--de afzet gebeurt hier vanuit het water. Zie golfjes/borrelingen bij de drijvende rietstengel. Dat is veel lastiger dan vanaf een stevig ondergrond. Hij genereert de sprong dus geheel m.b.v. zijn achterpoten/zwemvliezen.
Wat een prestatie!
--prachtig gestrekt lichaam en achterpoten.
--zie hoe ver de grote bek wel tot àchter het trommelvlies opengaat.
--de tong zit niet àchter in de bek vast, zoals bij de meeste dieren, maar vóórin de onderkaak, bij de onderlip.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2020, 20:50 

Hierbij nog 2 opnamen bij dezelfde sprong.
Hier komt hij nog omhoog.
Bijlage:
IMG_8486.jpg
IMG_8486.jpg [ 355.5 KiB | 17559 keer bekeken ]

En hier valt hij terug in het water.
Bijlage:
IMG_8488.jpg
IMG_8488.jpg [ 504.11 KiB | 17559 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 13:32 
Site Admin

Wat een fantastische actiefoto's!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 16:38 

Deze foto's zijn niet zomaar een toevalstreffer.
We bekijken of we een kikkersprong kunnen uitlokken. Hier doen we dat door met het voederbakje boven de kikkers de krekels te droppen.

Tegelijkertijd maakt iemand daarvan een "burst-shot", waarmee in zeer korte tijd ca 50 - 60 foto's gemaakt worden. Soort "high-speed-camera".

Daarna halen we uit die 50/60 foto's alleen degene, zoals hier boven, die interessant zijn.
M.a.w. deze foto's vinden we zelf ook best goed gelukt, maar ze worden tevoren wel overdacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 16:54 

Nog een opmerkelijke gebeurtenis.
Na een overvliegende vlucht duiven dwarrelde een donsveertje omlaag en ik zag dat hij, bijna in de vijver beland, door een kikker werd opgemerkt.
(Het was een bewegend voorwerpje en daarmee een prooi geworden.)
Op het moment dat het veertje in een plant bleef hangen, sprong hij er naartoe en greep het met zijn bek.
Daarna bleef hij even zitten met dat veertje half uit zijn bek. Net genoeg tijd om er een foto van te maken.
Wel wat onscherp, maar dat komt mede door het sterk uitvergroten.

Bijlagen:
IMG_8911 (1).jpg
IMG_8911 (1).jpg [ 542.23 KiB | 17554 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2020, 17:41 

Wow! Die sprongen.....heel mooi om te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2020, 17:48 

Dankzij de hedendaagse telefoontechiek zijn dit soort foto's binnen het bereik gekomen van ons, het gewone publiek.
Vroeger waren dit soort opnamen vaak voorbehouden aan professionele fotografen die met veel dure apparatuur, know-how en tijd zoiets maakten.

Vooral fascinerend om te zien wat een fysieke prestaties "gewone kikkers" leveren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten!