Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 29 nov 2021, 01:11

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Pad of kikker...?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pad of kikker...?
BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 00:00 

Bij ons in de stadstuin in Antwerpen woont al heel lang dit dier; wie weet om welk soort het gaat?

Bijlagen:
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg [ 172.11 KiB | 7549 keer bekeken ]
FullSizeRender.jpeg
FullSizeRender.jpeg [ 107.75 KiB | 7550 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2014, 10:46 
Site Admin

Welkom op het kikkerforum, Zuchi237

Het is een bruine kikker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 01:20 

Dank je wel voor je antwoord; Er is geen vijver in onze tuin. Wel is er ooit in een ver verleden een vijver geweest maar die is dichtgegooid met bouwafval en daarna is daar beton overheen gestort. Is het nu zielig voor een kikker om zo solitair in een (grote) ommuurde stadstuin te wonen zonder water en zonder partner? Hij woont er denk ik zeker al 10 jaar....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 11:49 
Site Admin

Bruine kikkers leven het grootste deel van het jaar solitair op het land maar in het vroege voorjaar willen ze voor de voortplanting naar het water. Ook in warme en of droge periodes zoeken ze graag het water op. Als de kikker echt niet uit de tuin kan dan is dat inderdaad wel zielig. Kikkers kunnen wel goed klimmen en een kleine opening ergens is genoeg om de tuin meestal toch te kunnen verlaten. Het zou dan ook kunnen zijn dat de kikker in het vroege voorjaar een tijd ergens in een sloot of vijver verblijft en daarna terug gaat naar je tuin omdat hij het daar goed heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 17:05 

Dat is dan inderdaad waarschijnlijk het geval, we hebben hem gedurende de warme zomermaanden niet meer gezien, dus waarschijnlijk is hij toch de tuin uit gegaan. We zullen in het voorjaar een vijvertje proberen te maken voor hem. We waren in elk geval heel blij dat we hem weer zagen en dat hij niet door een van de honden te pakken was genomen of dat hij was gevlucht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » Pad of kikker...?