Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 dec 2021, 06:06

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » winterrust

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 14:22 

EN...de tweede is wakker!

Nu maar hopen dat het een mannetje en vrouwtje zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: winterrust
BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 15:58 
Site Admin

Wat leuk! Ik hoop met je mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2019, 11:06 

Leuk! Is nummer drie inmiddels ook boven water gekomen? Gezellig hè al die beestjes in het water.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2019, 11:50 

Ja...net gisteren.
En ze zien er zo op het oog goed uit. Niet sterk vermagerd.
EN...zeker zo leuk is dat er ook twee kleintjes op het warme vijverfolie zitten.

Ik had vorige herfst al twee grote donderkopjes per ongeluk in mijn net gehad, maar die hebben de metamorfose ongemerkt doorlopen.
Hoe blij kun je zijn met dit soort dingen in je eigen tuin.

Nu er kleintjes zijn bestel ik twee kokers met kleinere veldkrekels (maat 3 en 4) die ik op verschillende plekken loslaat. Ik zie nog verdraaid weinig insekten momenteel. (Nee, dat is géén faunavervalsing, want het is een inheemse krekel die hier in de duinen voorkomt.)

Een andere truc is wat afgeschermde bakjes met varkenshart neerzetten.
(Ik heb mijn hele tuin flink afgeschermd tegen katten, alsmede tegen reigers met visdraden iedere 45 cm boven de hele tuin.)
Dat gaat vlees gaat rotten en trekt vliegen aan. Dat klinkt onsmakelijk, maar ik heb het er voor over.

Geen probleem met mijn buren. Die vinden mijn "gedoe met kikkers" en het gekwaak prachtig. Hun kinderen komen af en toe een verdwaalde kikker terugbrengen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2019, 17:25 

dik, dikKER, DIKST !....

Vandaag heb ik een foto gemaakt van één van mijn drie overwinteraars. Alhoewel hij (zij?) zich plat in het randmos drukt en daardoor wat breder toont, verbaast het me hoe dik die buik zijwaarts uitblubbert.
Hoe kan een kikker, net de modder ontstegen, zó vet eruit zien?
Ik lees ergens dat "ook stekelbaarsjes niet veilig zijn." Dat betekent dat groene kikkers wellicht ook onder water prooien verschalken.
Dat zou dan een verklaring kunnen zijn waarom alle drie mijn vriendjes er zo dik uitzien. Mijn watertjes zitten vol met stekelbaarsjes, klein torretjes, salamanderlarven en waterspinnen.
Zie hier mijn vetzak: (even de link openen.)
https://attachment.outlook.live.net/owa ... ation=true

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 10:01 
Site Admin

Zijn het niet gewoon vrouwtjes met hun buik vol eitjes, Peter? De vrouwtjes maken die in de herfst al aan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 10:34 

Zullen we hopen, Wilma...
ik houd je op de hoogte.

Verder was het vanmorgen even schrikken. Ik heb aan de rand van een vijver een stel grote gaten ontdekt van een woelmuis of -rat. (armdik doorsnee!)

Vorig jaar had ik al gaten in de grond ontdekt en die gewoon laten zitten, want ik had er geen last van en vond het wel grappig. TOTDAT mijn waterpeil sterk begon te zakken. Een lekke vijver!
Gaten in het folie.
Gelukkig op ca 10 cm diepte, dus dat kon ik verhelpen. Maar dat was vraatschade. Ik heb als de duvel alle gaten met een tuinslang langdurig hard doorgespoten en dat gangenstelsel grondig vernield.
Dat hielp.
Geen gaten meer.
Nu WEL weer aan de andere kant vanaf de tuin van mijn buurman. Toch nog overlevenden kennelijk. Ik ga met de buurman aanpakken. Mijn vijvers zijn heilig!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 11:24 
Site Admin

Wat een ellende, Peter.
Heel veel succes er mee!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 11:22 

Ik kan je foto niet zien Peter, maar ik zou ook zeggen eitjes, die 2 kleintjes moeten toch ergens vandaan zijn gekomen. En anders komt het doordat ze vetgemest zijn in de zomer/herfst met de krekels ;)
Hier zitten wel insecten en ook regenwormen, vooral in het moeras en heel veel van die kleine mugjes. Dus geen krekels nodig gelukkig, de buren zijn net gewend aan de kikkers.

Wat balen van de woelmuis -rat :( Hebben jullie hem inmiddels kunnen vangen? Misschien een buurkat lenen? Straks heb je een heel nest onder je vijver (-s mv, hoeveel vijvers heb je?)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 12:07 

Kleintjes. Zeker.
Bewijs dat er vorig seizoen en vrouwtje bij zat. Hopelijk is zij er nog. Jullie horen a.s. zomer wel mijn ervaringen.

Woelratten. Gezien de doorsnee van de gangen (7-8 cm doorsnee) is het een soort woelrat. Geen woelmuis. Nu blijken al die soorten beschermd te wezen, maar je begrijpt dat "afblijven en met rust laten" geen optie is...

Als ik moet kiezen tussen lekkende vijvers doordat het folie doorgeknaagd wordt en "maatregelen nemen", mijn keuze niet moeilijk is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 15:19 

Bijlage:
DSC07037.JPG
DSC07037.JPG [ 5.07 MiB | 6077 keer bekeken ]

Hier een foto van mijn kleinste.
Lengte 5 - 6 cm.

Intussen vandaag 5 volwassen groene kikkers geteld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 12:43 

Wat schattig! Het gaat duidelijk goed met je groene kikkers. Kun je ook een groepsfoto maken?

Ik vond gisteren een bruin kikkertje van anderhalve cm, een stuk kleiner dus....hij was wel lekker dik. Ik ben altijd weer verbaasd dat zulke kleine kikkertjes de winter overleven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2021, 12:14 

Korte update. Vandaag 27 okt. Buitentemperatuur: 12 graden.
Toch nog een 7-tal groene kikkers vandaag op de kant zitten. De rest zal waarschijnlijk wel ergens onderin de modder zitten.

Geen interesse in de laatste krekels.Ze laten ze lopen. Gelukkig zijn het steppenkrekels die hier niet overleven, want ontsnapte huiskrekels zoeken vaak de keukens van mijn buurvrouwen op en daar zitten zij - en ik - niet op te wachten.
Ik heb al een keer lijmbladen, waar alle kruipend ongedierte op de vloer aan blijft plakken, uitgedeeld. Die werken prima.
Dan zie je na een paar dagen wat er nog meer in je huis stiekem 's nachts rondwandelt...
Nadeel: de kat des huizes blijft er ook met zijn poten aan plakken, dus dat geef enige ongewenste reuring.

Een flimpje met dat "katten-plak-effect" zie je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=sIeQ_qQTXXo

Komende dagen gaat de temperatuur langzaam omlaag, dus ik verwacht de amfibische winterrust binnen 2 weken hier in mijn achtertuin.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Forumoverzicht » De Kikker praathoek » Gezellig kletsen over kikkers » winterrust