Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 06 apr 2020, 06:31

Forumoverzicht » Padden » Padden » De wrattige gruweltjes zijn terug (2006)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De wrattige gruweltjes zijn terug (2006)
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006, 03:47 

Uiteindelijk!
Na een lange, koude en sombere winter kondigt zich de lente aan in de vorm van een koppeltje padden die op 24 maart aan de rand van het vijvertje worden ontdekt.
Uiteindelijk! Ik verlangde echt naar dit moment.
Op 26 maart ga ik s’avonds terug naar het vijvertje. Het water bruist van het leven. Circa tien paddenmannetjes roepen op wijfjes, bespringen elkaar en stukjes hout en houden zelfs één van mijn in het water gestoken vingers in een omknelling.
Wat uren later ontdek ik vier paddenkoppeltjes. De volgende avond zie ik zeven koppeltjes en nog een stuk of drie losse mannetjes!
Ik herken al dadelijk enkele padden die vorig jaar mijn vijvertje ook bevolkten. Een stuk of vijf weet ik met zekerheid te identificeren.
Ik denk terug aan vorig jaar toen ik van de buurman, die het niet zo op padden begrepen heeft, een wijfjespad uit diens vijver in mijn vijvertje diende ‘op te sluiten’ om er voor nakomelingen te zorgen. Wat ook lukte.
Ik vraag me af hoeveel waarde je moet hechten aan het gezegde: ‘dat, met name de wijfjespadden, steeds naar de vijver terugkeren waar ze geboren zijn?’
In mijn geval gaat dit niet op. Het vijvertje werd immers pas verleden jaar gegraven.
Ik veronderstel dat de circa vijftig overwinteringplaatsen die ik twee jaar geleden en verleden jaar gemaakt heb, tezamen met diverse bovengrondse en ondergrondse schuilplaatsen rondom de vijver oorzaak zijn van de plotse populatietoename.
De padden voelen er zich schijnbaar goed en veilig.
Het geeft me een prettig en warm gevoel en ik verheug me al om voor de paddenkopjes te kunnen zorgen en binnen enkele maanden honderden padjes, niet groter dan een huisvlieg, de wijde wereld te zien in trekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » De wrattige gruweltjes zijn terug (2006)