Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 12 dec 2019, 16:44

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » Padden verdrinken in zwembad

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Padden verdrinken in zwembad
BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 13:18 

Er verdrinken zeer geregeld padden in mijn zwembad, en ik zoek een dringende oplossing om dit te voorkomen.

Begin dit jaar heb ik het zwembad laten overkappen, maar de padden geraken toch binnen door de kleine openingen. Eens ze in het zwembad terechtkomen kunnen ze er niet meer uit en verdrinken :(

Alle suggesties om dit te voorkomen zijn welkom

Bedankt

Ronny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 14:54 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Ronny

Kun je iets in het zwembad leggen waar ze tegenop kunnen klimmen?

Vorig jaar heeft ook iemand deze vraag gesteld, misschien heb je iets aan de antwoorden op die vraag:
viewtopic.php?f=4&t=449

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 15:29 

Ik had de chloorwaarde al opgedreven en door de overkapping blijft de geur sterk hangen. Dit schrikt de padden spijtig genoeg niet af

Ik ga onmiddelijk iets drijvend in het zwembad leggen alsook eens kijken om een stok in de skimmer te zetten waarlangs ze dan eventueel naar boven kunnen kruipen

Bedankt voor de suggesties

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 08:43 
Site Admin

Wat je ook nog zou kunnen doen is een alternatief aanbieden, bijvoorbeeld een wasteiltje, wie weet kiezen ze dat dan om af te koelen in plaats van in het zwembad te kruipen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010, 00:10 

Bij ons zwemmen er ook heel regelmatig padden en kikkers in het zwembad. Toch verdrinken ze maar heel zelden, we hebben dit jaar één keer een dode kikker gehad. Onze oplossing? 's Avonds voor het slapen gaan (meestal ergens tussen 11 en 1) en 's morgens bij het opstaan (tussen 6 en 8) met een schepnetje rond het zwembad lopen en de beesten verplaatsen naar de vijver (kikkers en salamanders) of een beschut plekje (padden). Het overgrote deel valt er laat in de avond in, 's avonds heb ik meestal wel drie of vier kikkers (record een week of drie terug: 17 stuks ;-) ) en een paar padden, 's morgens meestal nog maar een enkeling.

Padden kan je er doorgaans ook gemakkelijk met de hand uithalen, die zijn niet zo snel ;-). Kikkers vangen is even een handigheidje: van onderaf benaderen. Een wasteiltje hielp bij ons niet. Een plankje wel, als het langs de kant ligt, dan klimmen kikkers er soms wel op - maar niet allemaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010, 00:12 

Aanvulling: we laten de pomp van het zwembad dus niet 's nachts draaien, alleen overdag, want overdag valt er bijna nooit een pad of kikker in. Het eerste jaar deden we het wel 's nachts, en dan komen ze inderdaad makkelijk in de skimmer terecht en dat overleven ze vaak niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010, 11:52 

De pomp draait alleen tijdens de dag, maar toch komen de padden er nog in

Ik heb nu piepschuim platen in het water drijven en de padden kruipen daarop. Ook heb ik in de skimmer een klein trapje geplaatst en dan kunnen de padden eruit kruipen.

Ik moet nu aan een beter oplossing denken want het water is nu half weggepompt en de padden kunnen nog op de piepschuimplaten maar dan kunnen ze niet meer uit het zwembad dat nu winterdicht is.

Bedankt voor alle raadgevingen. ze hebben al vele levens gered :-), maar het kan nog beter :-(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010, 12:16 
Site Admin

Winterdicht betekent helemaal afgesloten?

Misschien kun je dan eenmalig, net als Els, de padden die er nu nog inzitten er uitvissen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010, 12:27 

Ons zwembad blijft 's winters gewoon vol water en open. We hebben wel een afdekzeil, maar dat gebruiken we alleen 's zomers en alleen 's nachts, omdat het levensgevaardlijk is voor de honden, als die er onder terecht komen, zijn ze er geweest. 't Zijn zware honden, dus het zeil 'houdt' ze niet, en dan glijden ze zó onder water. Erg lastig en jammer van de warmte ook, maar de honden gaan vóór. 's Winters zijn er trouwens geen padden en kikkers in omloop, dus dát is geen probleem, het aantal wordt nu al duidelijk veel minder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » Padden verdrinken in zwembad