Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 27 mei 2020, 10:58

Forumoverzicht » Padden » Padden » paddenvisjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: paddenvisjes
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010, 21:54 

Hallo. ik heb me geregistreerd omdat ik een vraag heb die me al een hele tijd bezig houdt.

Ieder jaar heb ik in mijn vijvertje donderkopjes maar sinds vorig jaar blijven het maar donderkopjes. Ze krijgen wel hele kleine achterpootjes maar meer niet. Zelfs in november waren het nog steeds donderkopjes.
Toch moeten er ook wel een aantal tot padden getransformeerd zijn want ik heb ook verschillende maten jonge padden (2-4 cm) maar ook dit jaar zitten er nog steeds heel veel donderkopjes in de vijver.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Is het mogelijk dat het komt omdat mijn water niet goed was. Volgens de test was het veel te zuur en Kh en Gh waren ook niet goed. Toch is het water heel helder met kikkerbeet, waterranonkel, dotterbloem en onderwaterplanten waarvan ik de naam niet weet.
Ik heb in het begin van het seizoen wel een paar keer GH+ en KH+ toegevoegd volgens de aanwijzing op de verpakking en volgens een stripje van mijn werk is de hardheid nu ca 9; Dat is het enige wat ik zelf kan meten. (ik weet niet of dat iets zegt over de kwaliteit)
Ik heb het water verder niet meer laten testen omdat ik er eigenlijk niets meer bij durf te doen vanwege die donderkopjes. Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Wil

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2010, 11:11 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Wil

Paddenvisjes die om wat voor reden dan ook de metamorfose niet hebben afgemaakt overwinteren als paddenvisje en gaan dan in het volgende voorjaar gewoon verder met de metamorfose. Als er relatief veel de metamorfose niet afmaken dan zit er misschien niet genoeg voedsel in het water. Je zou kunnen proberen of ze rode muggenlarven eten.

Al die waterwaarden zeggen me niks omdat wij het water nooit testen. Als je vanaf het begin genoeg zuurstofplanten plaatst en de vijver gewoon met rust laat wordt de biotoop vanzelf goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2010, 21:01 

Dank je voor je reactie.

Rode muggenlarven kan ik hier bij de dierenwinkel kopen dus dat ga ik morgen meteen proberen.

Ik heb me voorheen ook nooit met de kwaliteit van het water beziggehouden. De vijver is altijd helder, nooit algen o.d en de planten doen het goed. Ook heb ik al eens een paar flessen water uit een schone natuursloot aan het vijverwater toegevoegd omdat ik gehoord had dat dat ergens goed voor was (ik weet niet meer waarvoor) maar vanwege die paddenvisjes begon ik toch te twijfelen. In ieder geval ben ik blij om te horen dat de metamorfose later gewoon verder gaat; weer een zorg minder :roll: :D

Wil

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » paddenvisjes