Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 jun 2020, 20:55

Forumoverzicht » Padden » Padden » Teveel padden in de tuin, wat ermee aanvangen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Teveel padden in de tuin, wat ermee aanvangen?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 21:19 

We hebben een dringende vraag, paddentijd breekt bijna aan en vorige lente beleefden we een ware invasie van verschillende soorten(?) padden. We zagen meerdere tientallen padden(bollen) in en rond ons vijvertje (van 2/4m) met als resultaat duizenden, echt vele duizenden paddenvisjes, we schepten er 3 volle emmers uit , en nu zijn we bang om nog meer hallucinante taferelen te beleven, elk jaar zijn er uiteraard méér padden in ons ommuurde stadstuintje, tijdens de warme zomeravonden moeten we goed opletten waar te stappen of we trappen op 1 pad. Dit is niet leuk meer...Wat kunnen we hieraan doen??? Als iemand een antwoord weet met een goede oplossing zouden we u zeer dankbaar zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 maart 2010, 12:44 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Ingrid

Als je het hebt over 'padden(bollen)' dan zijn het waarschijnlijk Bruine kikkers die jullie in de tuin hebben. Padden leggen hun dril wat dieper in het water, in snoeren rondom waterplanten, Bruine kikkers leggen hun dril in een klomp, hoog in het water.

Dat kikkers en padden zoveel eitjes leggen is omdat er maar een paar procent van overleeft. De kikkervisjes worden gegeten door vissen, salamanders, libellen-larven, roofkevers en watertorren. Eenmaal aan land hebben ze ook veel vijanden.

Mag ik vragen wat jullie eigenlijk met de emmers dril gedaan hebben? Hopelijk in elk geval naar een plek gebracht waar ze kans hadden alsnog uit te groeien tot kikker? Het gaat namelijk bijzonder slecht met de kikkers. Ze dreigen van de aarbodem te verdwijnen.

Hoe bizar is het dat dierentuinen in 2008 fokprogramma's hebben opgezet om te redden wat er te redden valt en er zomaar ergens in een stadstuintje een teveel aan kikkers of padden leeft. Want dat het er in jullie tuintje te veel zijn geloof ik wel, zoals je het beschrijft. Hoe graag zou ik met je ruilen, in onze vijver en tuin is geen enkele kikker of pad te bespeuren.

Mijn advies is contact op te nemen met een dierentuin, wie weet kunnen ze je helpen.

Bedenk nog even dat kikkervisjes in je vijver er voor zorgen dat de vijver niet troebel raakt omdat ze algen eten en dat je veel meer last van allerlei insecten zou hebben als je geen kikkers en of padden in je tuin had. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010, 22:38 

wie weet kunnen jullie wel wat regelen met elkaar, zonde als al dat dril weggegooid word

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2010, 02:33 

Hier ook veel padden in de tuin die naar de vijver trekken. Ze maken een guitig hoog geluidje.

Bijlagen:
Paddie1.jpg
Paddie1.jpg [ 28.47 KiB | 9857 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Teveel padden in de tuin, wat ermee aanvangen?