Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 11 jul 2020, 01:35

Forumoverzicht » Padden » Padden » hoeveel paddenvisjes uit paddensnoer?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoeveel paddenvisjes uit paddensnoer?
BerichtGeplaatst: 11 jun 2005, 04:46 

In mijn vijvertje heeft in het voorjaar één pad haar eiersnoeren tussen takken en de mazen van de kokosmat verweven. Afgaande op: 'ik tel zoveel eitjes in zoveel centimeter snoer, vermenigvuldigd met de geschatte totale lengte van het snoer' dacht ik daaruit te kunnen opmaken dat het paddenwijfje circa 700 eitjes had gelegd.
Toen een geelgerande waterkever mijn vijver bezocht om er haar vleesetende kroost achter te laten, besloot ik de eiersnoeren van de pad te verwijderen. Ze werden in veiligheid gebracht in een grote maat van Curver stapelbak.
Ook daar werden de ‘bijna larfjes’ nog een keer geteld/geschat. Ik kwam uit op een aantal van circa 800. Misschien 900 in het beste geval.
De eitjes ontwikkelden zich snel tot paddenvisjes en algauw werd de Curver stapelbak te klein. Ik diende er een tweede, derde tot uiteindelijk een vierde aan te schaffen om de paddenkopjes toch nog enige bewegingsvrijheid te kunnen geven.
Telkens ik een deel van de paddenvisjes uit hun oorspronkelijke bak viste en overzette naar een ander verblijf, werden ze geteld.
Enkele weken geleden is het grootste deel van de paddenvisjes richting vijver verhuisd. En dan ook nog eens nageteld.
Hoeveel eitjes van één vrouwtjespad hebben zich dan uiteindelijk tot paddenvisje ontwikkeld?
Ik telde er 1800!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » hoeveel paddenvisjes uit paddensnoer?