Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 apr 2020, 14:52

Forumoverzicht » Padden » Padden » Eerstejaarspadjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerstejaarspadjes
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005, 04:59 

Deze padjes, zo'n drie centimeter groot, zijn bijlange nog niet volwassen en nemen, mijn inziens, daarom nog niet deel aan de grote paddentrek naar de paarplaatsen.
Ze zouden er enkel in de weg lopen.
Met dit gegeven en de wetenschap dat volwassen dieren een maand vroeger in winterslaap gaan dan de jonge padjes, vraag ik me af of er ook een verschil is bij het uit winterslaap komen?
Zou het dus mogelijk kunnen zijn dat de onvolwassen dieren op een ander tijdstip uit hun winterslaap komen?
En, heeft er al iemand eerstejaarspadjes (ca. 3cm) in de tuin gezien?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005, 01:51 

Mijn vrouw die met de hond naar de dierenarts is geweest wist me te vertellen dat het inderdaad zo is, dat jonge padjes later uit hun winterverblijven komen dan de volwassen dieren.
Hoeveel later wist de arts haar niet mee te delen.
De vraag: "of er al iemand eerstejaarspadjes (3 cm) heeft gezien blijft dus nog steeds hangende.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2005, 22:28 

Een antwoord op mijn eigen vraag.
Vandaag, 26 maart 2005 heb ik mijn 8 maanden oud padje (nl. Mark de Pad) terug voor het eerst gezien. Het ging in winterslaap in november en heeft al die tijd overwinterd in open lucht. Ik dien wel toe te voegen dat ik ernaar op zoek ben gegaan. Ik vond het nog steeds diep verscholen in de grond tussen boomschorsen, stammetjes, ed. Het zat echter niet meer ingegraven en maakte een zeer levendige indruk ondanks een gewichtsverlies van 3 gr naar 2,5 gr.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2005, 19:56 

Evening Mark.
Wel wat je vraag van de paden betreft: het is zo dat ik nu al een paar dagen als ik 's avonds of 's nachts nog even in mijn tuin rondliep ik al padden 'tegengekomen' ben van verschillende grootte. 3cm zal wel niet het geval geweest zijn maar 4cm wel. En uiteraard de grotere exemplaren.
Nu is het zo dat ik een visvijver heb met ook nog zowel kikkers of padden.
Mijn tuin is volledig 'ommuurd' en zodoende kan er in feite geen enkel dier mij ontsnappen als het ware.
Deze namiddag had ik al flinke klodders kikkerdril en paddesnoeren opgemerkt in de vijver en hoop dus op een 'mooie' oogst.
Grz en 'pad' ze nog verder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2005, 15:32 

Gwiedo,
Ik kan enkel binnen een bepaald gebied op zoek gaan, dat welliswaar afgebakend is, maar niet zodanig dat ik er alle dieren kan in opmerken en dat er geen enkel mij zal ontsnappen.
Ook ik ben de laatste viertien dagen vrijwel iedere nacht op stap geweest om een idee te krijgen over de paddentrek, het aantal padden en het paargedrag in dit gebied, nl drie aangrenzende tuinen van zo'n 50 op 100 meter.(gezamelijk)
Elke tuin heeft zijn vijver, bovendien is er ook nog een zwembad in gelegen waarin regelmatig padden en kikkers springen.
Gedurende al die tijd heb ik enkel dieren van éénzelfde formaat kunnen opmerken, nl mannetjes van zo'n 6 a 7cm (15 a 20) en 2 vrouwtjes van zo'n 10 cm en 1 bruine kikker.
In geen geval heb ik er padjes van 3 cm opgemerkt.
Het padje waarvan sprake, is uit dit gebied afkomstig (als paddenvisje) en leeft momenteel nog steeds onder schorsen en boomstammetjes. Het bevindt zich op zo'n tien tot vijftien cm diepte en is tot op heden nog niet uit eigen beweging naar boven gekomen. Ondanks de plensbuien van de afgelopen dagen.
Als ik de volwassen exemplaren zo bezig zie in en rondom de vijvers, dan kan ik best begrijpen dat juvenielen nog maar even ondergronds blijven totdat ook de terugtrek van de hongerige ouderdieren voorbij is.
Met Mark de Pad gaat het inmiddels goed. Hij is al zo'n 0,3 gr aan gewicht
bijgekomen.
Bedankt voor je reaktie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Eerstejaarspadjes