|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Peter
|
Berichttitel: Zijn padden en kikkers vijanden van elkaar? Geplaatst: 11 mei 2008, 16:10 |
|
|
Wij hebben (hadden?) een achttal padden in onze ommuurde tuin, die we regelmatig zagen, zelfs tot in ons huis! We hebben dan 3 kikkers in onze tuin uitgezet en sedertdien hebben we van onze padden geen spoor meer gezien. We hebben ergens gelezen dat padden en kikkers niet echt vrienden zijn en elkaar soms aanvallen. Wat is er gebeurd met de padden? Hebben ze zich ingegraven uit schrik of erger? We kijken uit naar een deskundig antwoordje want we missen onze padden erg. Dank bij voorbaat.
|
|
Omhoog |
|
|
chaimel
|
Geplaatst: 11 mei 2008, 18:47 |
|
|
kikkers en padden zijn kieskeurige dieren die heel goed weten wat ze wel en wat ze niet willen. het is best mogelijk dat door het vrijlaten van de kikkers de padden zijn weggegaan en op zoek zijn naar een andere plek zonder bruine kikkers. dit is dan ook precies de reden waarom je kikkers beter niet kunt verplaatsen. de natuur regeld dit soort dingen zelf en heeft echt geen hulp nodig. er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals helpen bij de jaarlijkse paddentrek. maar dat is dan om de schade te verminderen die door mensen is aangericht. ik hoop dat ik het goed heb uitgelecht want een deskundige ben ik zeker niet, ik ben gewoon verslaaft aan deze prachtige wezentjes.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 12 mei 2008, 10:01 |
|
|
Site Admin |
|
|
Allereerst van harte welkom op het kikkerforum, Peter.
Zelf heb ik altijd Bruine kikkers, Groene kikkers en Padden in de vijver/tuin gehad die prima naast elkaar leefden.
Wel was hun leefgebied daarbij heel ruim omdat onze tuin op een sloot uitkwam die weer in verbinding stond met allerlei ander water in de buurt.
Groene kikkers en Padden zijn geen concurenten van elkaar omdat Groene kikkers hun prooi in het water vinden en Padden op het land. Bruine kikkers jagen ook op het land. Als je Bruine kikkers in je tuin hebt uitgezet, dan zou het kunnen zijn dat er niet genoeg voedsel voor allemaal in je tuin te vinden was.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
Peter
|
Geplaatst: 13 mei 2008, 14:54 |
|
|
Dank je voor jullie antwoord. Een tuin biedt meestal minder voedsel aan padden en kikkers dan de "vrije" natuur. Ik heb eens op televisie gezien dat je padden en ook kikkers kan (bij)voederen met wormpjes, klopt dat? Hoe dan ook, sedert we padden in onze tuin hebben, hebben geen enkele slak meer, voorheen krioelde het er van de slakken ...
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 13 mei 2008, 17:27 |
|
|
Site Admin |
|
|
Padden zijn inderdaad dol op (naakt)slakken en dat bijvoeren wordt meestal gedaan met meelwormen. Je kunt ze daar ook handtam mee maken.
Zelf heb ik dat nooit gedaan omdat ze hier genoeg te eten vinden en ik het er eigenlijk niet mee eens ben om "wilde dieren" afhankelijk te maken.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|