Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 05 dec 2019, 15:42

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » Padden tunnels

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Padden tunnels
BerichtGeplaatst: 28 jul 2007, 12:19 

Mijn vraag is als volgt; wij zijn pas komen wonen in dit huis met prachtige tuin met vijver. In de vijver tot onze vreugde goudvissen, kikkers, een salamander en een grote pad. En nu ook veel kleine kikkertjes/ padjes (ik zie zo klein het verschil in beweging niet zo goed). Naast de vijver hebben we twee maanden geleden een terras aangelegd en daar beginnen nu nogal wat hopen en dammen van aarde om heen te ontstaan. Op 1 plek zakken de tegels zelfs weg. Een vriend van ons vertelde dat het wel eens paddengangen zouden kunnen zijn en als we de meest wegzakkende tegel optillen, zien we inderdaad een begin van een tunneltje. Hoe kunnen we voorkomen dat ons terras wegzakt zonder dat we de padden kwaad doen?

Aimée

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jul 2007, 17:09 
Site Admin

Hoi Aimée,

Allereerst hartelijk welkom op het kikkerforum.

Zelf heb ik ook alijd een terras naast de vijver gehad en ondanks dat er behoorlijk wat padden in de tuin scharrelden (ben pas verhuisd) nooit iets gemerkt van holletjes die ze graafden. Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat dit door padden wordt veroorzaakt maar dan praat ik alleen uit mijn eigen ervaring.

Helaas moet ik je zelf het antwoord op deze vraag schuldig blijven maar ik hoop dat iemand anders een goeie tip voor je heeft. Misschien onze paddenkenner Mark?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jul 2007, 21:29 

Amée,

Padden kunnen zich ingraven in zachte en losse grond. Dat ingraven gebeurt quasi verticaal. Ze hebben, net als kikkers trouwens, daarvoor speciale graafknobbels aan de achterpoten.
In geen geval maken ze tunnels of gangen. Ze hebben daarvoor niet het ‘gereedschap’ zoals bijvoorbeeld een mol.
Ze maken wel gebruik van bestaande tunnels, gangen, spleten of holletjes die, hetzij door andere dieren gegraven zijn of hetzij door menselijke tussenkomst. Meer en meer worden door de mens tunnels onder een rijbaan gegraven om padden, kikkers, en salamanders veilig van hun overwinteringplaatsen naar hun paarplaatsen te leiden.
Het is ook niet ongewoon om padden aan te treffen in bijvoorbeeld plastiek pijpen, stukken tuinslang, en dergelijke dingen meer. Een pad, groot of klein, kan zich bijna door elke spleet wurmen. Het is ook niet ongewoon dat dit soms hun dood kan betekenen. Ze kunnen zich wel voorwaarts door een nauwe opening verplaatsen maar, indien er geen uitgang is en de gang of spleet is zodanig eng dat ze niet kunnen keren, kunnen ze er niet meer uit. Een achterwaartse verplaatsing is immers voor hen praktisch onmogelijk. Denk maar aan de stand van hun poten en dan vooral de achterpoten die gemaakt zijn om zich voorwaarts te begeven.
De problemen die je rondom je terras hebt zijn dan ook niet te wijten aan padden.
Zoals gezegd kunnen ze zich enkel ingraven in losse grond op een verticale manier. Dat ingraven gebeurt om ergens een geschikte plaats te vinden, bijvoorbeeld onder houtblokken, planken, stenen en dergelijke om te overwinteren of tijdens de zomer wanneer temperaturen zodanig hoog zijn om zich tegen de warmte te beschermen. Ook bedekken ze zich met aarde of zand, enkel de ogen en neus nog zichtbaar, om zich onzichtbaar te maken voor prooidieren en/of roofdieren.
Het probleem rondom je terras dien je dan ook bij andere diersoorten te zoeken maar, indien die gangen er werkelijk zijn … kunnen padden er dus wel gebruik van maken.

Met vriendelijke groet,
Rudolf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007, 16:20 
Site Admin

Dankje Mark :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » Padden tunnels