Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 18 aug 2019, 19:39

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » padden én kikkers in de tuin

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: padden én kikkers in de tuin
BerichtGeplaatst: 06 aug 2008, 14:41 

Even voorstellen: ik ben belinda en woon in Zoetermeer.
Voor het eerst in mijn leven in een huis met tuin! Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we aan het water wonen... en dit jaar worden we overlopen door padden en kikkers tenminste: we zien niet veel grote padden maar wel een heleboel kleintjes! Ze begonnen als een vingernagel zo groot nu zijn ze inmiddels zo groot als de top van je duim.
Ik zie gladde en wratachtige dus in mijn leken gedachten: padden en kikkers!
Het is geweldig om te zien hoe die kleintjes over je terras heen kruipen maar ook vind ik het nog steeds griezelig als er een grote aankomt springen.

Vandaag voor het eerst op jullie site (wellicht is het toch meer liefde dan haat in mijn verhouding met paddden en kikkers)

Graag wil ik weten: hoe giftig zijn ze voor mijn kleine Cairn Terrier (die ze graag bekijkt en besnuffelt) mag ik ze (omdat het er nu wel heel veel zijn, zeker 40 kleintjes geteld onder struiken en in het gras) aan de andere kant van de sloot uitzetten?

wie oh wie geeft het antwoord?
Groetjes Belinda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 aug 2008, 16:07 
Site Admin

Allereerst :welkom: op het kikkerforum, Belinda

Toch fijn dat de liefde het wint ;)

Padden zijn inderdaad een beetje giftig.
Ze hebben onder de wratachtige bobbeltjes gifkliertjes zitten en als ze worden bedreigd, dan scheiden ze een stof af, die bitter smaakt en zo zal de aanvaller zijn prooi meteen weer uitspuwen.

Bij mensen kan het irritatie aan de ogen veroorzaken als het bijvoorbeeld via de vingers wordt overgebracht, maar is het niet gifig. Of het bij een hond iets meer doet dan de slijmvliezen irriteren weet ik eerlijk gezegd niet. In ieder geval zal hij na de eerste aanraking er in het vervolg wel afblijven.

Kikkers en padden zijn beschermd, je mag ze daarom niet verstoren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden in de tuin » padden én kikkers in de tuin