Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2024, 10:48

Forumoverzicht » Padden » Padden » Pad in tuin en huis

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pad in tuin en huis
BerichtGeplaatst: 02 okt 2021, 22:25 

In onze tuin hebben we steeds last van padden. Het zijn veel kleine padden en een aantal grote padden. Eerst hadden we gras in de tuin, maar nu hebben we de hele tuin betegeld en hebben we nog steeds last van de padden. Zelf ben ik erg bang voor de padden. (Jaja, ik weet dat ze niets doen maar toch). De padden zijn ook al meermaals naar binnen gekomen. Ik heb 2 binnenkatten die er dan achteraan gaan, waardoor het dan helemaal paniek is in huis. Ook omdat de padden natuurlijk giftig zijn, waardoor de katten gaan schuimbekken en het dan niet meer goed gaat met de katten.de padden zitten direct bij de deur, dus wanneer je de deur openmaakt schieten ze eigenlijk direct naar binnen.

Nu had ik gedacht dat wanneer de tuin helemaal betegeld zou zijn, ze vast niet meer in onze tuin zouden komen, maar helaas is dit niet het geval.

Wat kan ik nog doen om de padden weg te krijgen uit de tuin?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2021, 10:17 
Site Admin

Ik begrijp dat je het vervelend vindt dat de padden steeds naar binnen willen.

Padden hebben een hekel aan tuinen waar ze zich niet kunnen verstoppen. Je zou de tuin nog minder aantrekkelijk voor ze kunnen maken door verstopplaatsen te verwijderen. Ligt er ergens een stapeltje stenen of hout?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pad in tuin en huis
BerichtGeplaatst: 03 okt 2021, 11:56 

Nee er zijn geen verstopplekken in de tuin. Het is echt alleen maar tegels. Bij de buren hebben ze wel meer groen en verstopplekken. Daarom snap ik ook niet dat ze bij ons in de tuin gaan zitten en dan vooral bij de deur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2021, 19:41 

Dag Mies,

Dit is nu eens wat anders op het forum. Normaliter schrijven hier mensen die heel blij zijn met kikkers en/of padden en vragen Wilma om advies.

Kennelijk hebben padden een neus voor mensen die "bang zijn" voor ze. Bij mij in de straat is dat óók zo.
Ik krijg altijd "mijn kikkers" teruggebracht door DIE buren die ze niet willen hebben. :D :D :D

Ik zou zo geen middel weten. Je zou inderdaad denken dat padden de tuinen opzoeken die amfibie-vriendelijk zijn. in dit geval je buren.

Het enige is: vang ze en breng ze een paar km verderop in een natuurgebied met water en/of moerassige omstandigheden.
Terugzetten in de tuin bij de buren is zinloos.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pad in tuin en huis
BerichtGeplaatst: 03 okt 2021, 19:49 

Dankjewel voor je reactie. Ik dacht echt dat het met tegels wel op zou houden met de padden, maar ze weten mij inderdaad nog steeds te vinden. En ik ben er juist zo bang voor, ook al weet ik dat ze niets doen... ik weet ook dat ik ze zelf niet durf te vangen, maar wellicht iemand in mijn omgeving. Wel heb ik begrepen dat padden het niet overleven wanneer je ze in een andere omgeving zet. Nu wil ik natuurlijk ook niet dat ze dood gaan, maar ik wil ze ook niet in mijn tuin of huis. Weet jij daar iets van?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2021, 21:09 

Citaat:
---Wel heb ik begrepen dat padden het niet overleven wanneer je ze in een andere omgeving zet.---
Totaal niet juist.
Padden hebben wel vaak de neiging om terug te keren naar de plek waar ze geboren zijn. Dat is mede de oorzaak van de jaarlijkse paddentrek waarbij duizenden padden op wegen en fietspaden geplet worden en waar men vele maatregelen treft door ze in valemmers te verzamelen en tunneltjes te bouwen.

Padden stellen natuurlijk wel eisen aan hun biotoop. Het water moet chemisch op orde zijn. Landbouwgif is vaak dodelijk, dus sloten naast landbouwgrond is vaak NIET goed. Verder moet er gelegenheid zijn om een winterslaap te houden en voldoende levend voer.

Verplaatsen is dus niet "zomaar ergens bij water effe neerpletteren." Lees op deze website de info van Wilma. Daar kun je heel veel mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 okt 2021, 10:02 
Site Admin

Padden onderzoeken hun omgeving. Ik denk dat de padden die in de padvriendelijke tuinen van de buren leven aan de wandel gaan, geen schuilplek in jouw tuin vinden en het dan binnen proberen.

Wat je nog zou kunnen doen om te voorkomen dat ze via een openstaande deur binnenkomen is een plankje voor de deur zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Pad in tuin en huis