Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 apr 2020, 15:23

Forumoverzicht » Padden » Padden » steeds minder paddenvisjes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: steeds minder paddenvisjes
BerichtGeplaatst: 17 mei 2007, 15:02 

dit dit jaar heeft voor het eerst een pad eitjes gelegd in onze vijver. het waren er zeer veel, dus hebben we een deel van de snoeren naar een sloot in de buurt gebracht, de vijver is niet geweldig groot, vandaar. de overige eitjes zijn uitgekomen en ik telde er naar schatting toch nog tweehonderd. wat me opvalt is dat er steeds minder zijn. deze ochtend zag ik er nog maar één. vader en moeder pad zijn naar ons idee door een reiger gepakt, of zijn ze misschien vertrokken? ik heb geen insecten in het water kunnen ontdekken. we hebben wel vijfgoudvissen/windes van +/- 10 cm lang in de vijver. ik heb gelezen dat de paddenvisjes giftig zijn en van vissen daarom weinig te vrezen hebben. wat zou een oorzaak kunnen zijn? er is aan het water of de kwaliteit ervan niets verandert. alles is eigenlijk verder hetzelfde gebleven.
alvast bedankt,
basilogics

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2007, 23:33 
Site Admin

Hoi basilogics,

Allereerst welkom op het kikkerforum.

Voor zover ik heb gelezen zijn paddenvisjes inderdaad oneetbaar voor de meeste vissen. Er zijn echter vele rovers waaronder waterroofkevers en libellelarven.

Dat is ook de reden dat er zo enorm veel eitjes zijn. Als er enkele tientallen het volwassendom bereiken van een legsel kan je al spreken van een succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2007, 10:25 

ah,
dat verklaart een hoop. ik laat een volgende keer dan alles maar zitten. en zijn de volwassen padden die in de vijver zaten weggetrokken? of moet ik vrezen voor hun leven....
hopelijk zijn er dan snel weer nieuwe padden.

bedankt voor de moeite zover,
basilogics

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 mei 2007, 16:10 
Site Admin

Na de paring gaan de ouders weer aan land en blijven de eitjes onbewaakt in het water achter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 03:25 

Beste,

'k Zou vooral toch nog maar is goed kijken of je écht geen insecten in de vijver vindt. Het is namelijk zo, dat vooral bij de geelgerande waterkeverlarve, je deze beesten pas opmerkt als ze reeds héél veel dikkopjes naar binnen hebben gewerkt.
Kijk ook is uit naar libellenlarven. Deze beesten verplaatsen zich door water uit hun lichaam te persen. Ze schieten dan als het ware door het water. Bovendien dienen ze niet naar de oppervlakte te komen voor zuurstof, wat ze moeilijker zichtbaar maken dan geelgerande waterkeverlarven. (zie ook geelgerande waterkever 1 en 2 op deze site)
't Is inderdaad zo dat paddenvisjes door vissen minder gesmaakt worden dan kikkervisjes. Dit wil echter niet zeggen dat geen enkele vissoort de paddenkopjes niet verorbert. Ik ga ervan uit dat de typische roofvissen zoals aal, baars, snoekbaars en snoek wel degelijk paddenvisjes verorberen. Ook stekelbaarsjes zijn fanatieke en felle rovertjes.
De goudwinde is simpelweg een kleurvariant van de inheemse soort. Windes zijn voornachtige vissen die vooral in de grote rivieren worden aangetroffen. Ze kunnen tot 60 cm groot worden. In tegenstelling met hun uiterlijk, zijn windes wel degelijk alleseters en in een later en groter stadium wel degelijk carnivoren. Ook kopvoorn is zo een vis.
Dus, houd je goudwindes in de gaten. Zij eten wel degelijk paddenkopjes!
Ook zonnebaars is een fanatiek paddenvisjeseter.
Met merels dien je rekening te houden. Het zijn echte vreetmachines die écht je populatie paddenvisjes kunnen decimeren voor je er erg in hebt. (zie ook 'vogels' op deze site)
Padden die hun daad gedaan hebben verdwijnen vrij vlug uit de vijver. Net zoals een trektocht naar de paringsplaatsen heb je ook een tocht terug naar de zomerverblijven. Enkel de mannetjes die niet aan hun trekken zijn gekomen blijven nog even op vrouwtjes roepen. Het hele padden gebeuren in je vijver duurt hooguit veertien dagen.
Vermits deze dieren geen voedsel tot zich genomen hebben vanaf het moment van ontwaken tot na het paren, blijven enkelen nog wat dagen in en rondom de vijver hangen op zoek naar voedsel. Daarna trekken ook zij zich terug. Af en toe zal je der nog wel eens één zien in of rond je vijver, simpel om er voedsel te komen zoeken. Bij donker en regenachtig weer verlaten padden hun schuilplaatsen en is er dus een verhoogde kans om ze te zien. In tegenstelling met kikkers zijn padden totaal niet afhankelijk van water. Het vocht dat ze nodig hebben halen ze uit hun prooien, bovendien dienen ze hun huid niet constant vochtig te houden.
Ik weet waar ik na de paring padden dien te zoeken, doch ik verkies deze dieren niet te storen en laat ze stilletjes zijn. Omdat je slechts eenmaal per jaar en dan nog gedurende een beperkte periode deze dieren te zien krijgt, houd ik eraan dit zo te laten. De volgende paringsperiode krijgt zo een meerwaarde!

Groetjes,
Rudolf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 08:50 

Ik voer de windes, zonnebaarzen en stekelbaarsjes in de periode van de dril tot en met de helemaal uitgegroeide kikker/paddenvisjes extra bij. Ik merk dat als ik ze elke dag bijvoer, ze van de kikker/paddenvisjes en dril afblijven.
Zeker voor de zonnenbaarzen moet ik dit echt doen. Die jagen echt op alles wat beweegt. Maar met een volle buik, zijn ze een heel stuk rustiger.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 09:49 

juliette,
het bijvoeren van een zonnebaars heb ik ook geprobeerd en dat ging goed, dacht ik toch ... en dat was ook de achterliggende gedachte toen ik er me zo één aanschafte om in hoofdzakelijkheid de geelgerande larven te bestrijden. Het leek goed te gaan, maar uiteindelijk diende ik hem toch te verwijderen. Hij pakte geen wormen, maden, en dergelijke meer en leek me alleen nog interesse te hebben in de fladderende paddekopjes en kikkervisjes. Soms at ie ze op, maar evengoed spuwde hij soms twee/drie halflevende/dode dikkopjes gewoon weer terug uit.
Ik heb de vis verwijderd.
Hetzelfde geldt voor de stekeltjes die ik me heb aangeschaft. Hoe fanatiek die ook jagen op allerhande levend en bewegend materiaal, van watervlooien tot geelgerande larven en hoe dik hun buiken ook zijn, van een fladerend paddevisje kunnen ze niet afblijven.
Daarom dienen ze het nog geeneens op te eten, neen integendeel, wanneer een uit de kluiten gewassen kikkervisje zo'n jagende groep passeert, wordt het met enkele flinke knauwen getrakteerd, net zolang het baarsje doorheeft dat het dikkopje echt te groot is. Passeren of worden er op dat moment kleinere paddenkopjes opgejaagd, dan worden deze, wanneer ze klein genoeg zijn, in één hap naar binnen gewerkt. Ook deze stekelbaarsjes heb ik verwijderd.
Ik had er vijf inzitten en vooral het mannetje vertoonde zich in volle bruidegomskleed. Echt prachtig, net een tropisch visje, maar omdat mijn hart kiest voor dikkopjes heb ik deze visjes ook verwijderd en zwemmen nu in de vijver van de buurman.
Het lijken me doodeenvoudig natuurlijke reflexen te zijn van deze vissen die niet kunnen nalaten naar alles te snappen wat beweegt.
Trouwens, zowel Ravon als Natuurpunt raden het uitzetten van zonnebaars, zelfs in prive vijvers af. In Belgie staat zonnebaars op een (toekomstige?) lijst van diersoorten die niet door privépersonen gehouden mogen worden. Ook de brulkikker staat op deze lijst.

rudolf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 13:17 
Site Admin

Zelf heb ik geen ervaring met dit soort vissen, wij hebben altijd alleen goudvissen in de vijver gehad.

Op de site van Ravon staat een artikel over de Zonnebaars:

Graag willen wij u als organisaties het volgende onder de aandacht brengen. De laatste jaren wordt in steeds meer geïsoleerde, natuurlijke vennen/wateren in Nederland de Zonnebaars (Lepomis gibbosus) aangetroffen. Naar nu blijkt, vormt zijn aanwezigheid in deze wateren een zeer ernstige bedreiging voor onze inheemse amfibieën, libellen en kleine waterdieren.

Lees het complete artikel op de site van Ravon.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 22:33 

Hoi Rudolf en Wilma
Nee, dat wist ik inderdaad niet van die zonnebaarzen.
Ik heb ze cadeau gekregen voor mijn verjaardag 2 jaar terug.
Dus goedbedoeld een paar reusachtige 9en erg mooie) jagers gekregen.

Ik denk dat bij mij de paddenvisjes een goede kans maken door de dichte begroeiing waar ze in weg kunnen kruipen. Daar kunnen de vissen helemaal niet tussen komen. Gelukkig maar, als ik dit zo lees :?

Bedankt voor jullie info!!

Groetjes,
Juliette

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » steeds minder paddenvisjes