Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 11 jul 2020, 01:12

Forumoverzicht » Padden » Padden » De wrattige gruweltjes zijn terug (2007)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De wrattige gruweltjes zijn terug (2007)
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007, 02:30 

Na een heerlijk lange en uitzonderlijk zachte winter, kondigt de vervroegde lente zich aan in de vorm van zo'n tien padden die een week voor de maand maart in mijn vijvertje zitten.
Raar, het overgrote deel zijn kleine padjes van zo'n cm of vier?!
Als enkele dagen later de wijfjes arriveren, zitten er in de vijver zo'n stuk of twintig mannetjes. Weerom verbaast het me dat, slechts een stuk of drie/vier mannetjes daarvan écht een volwassen lengte hebben.
De dagen nadien blijft het aantal paddenmannetjes constant, maar het aantal kleintjes verminderd. Ik zie meer en meer mannetjespadden van het 'juiste' formaat, nl. zo'n cm of zes, de vijver inkomen. Tegelijkertijd vraag ik me af waar de kleintjes nu zijn gebleven? Uiteindelijk keert de gehele situatie zich in het voordeel van de grote volwassen mannetjes en tel ik er zo'n stuk of zeventien.
Een drietal van die 'klein-formaat' padden blijft in de vijver zitten.
Vier wijfjes leggen hun snoeren rond de maandwisseling maart/april.
Tot mijn stomme verbazing zie ik ook een klomp bruine kikkerdril. Nochtans had ik gedurende de voorgaande dagen geen ene bruine kikker opgemerkt.
Juicht en jubelt!
Het is het eerste legsel van deze soort die op natuurlijke wijze in mijn vijvertje komt.
Enkele dagen nadien zie ik dat grote delen van de paddensnoeren beschimmeld zijn. Zeker zo'n 50 à 60 % van de totale lengte. Ook de kikkerdril heeft van Jan.
Ik ga naar de buurman en zie dat ie met hetzelfde probleem zit. Ook het overgrote deel van zijn paddensnoeren zijn wit uitgeslagen. Ik krijg van de buurman, die anders toch kikkerdril en paddensnoer uit zijn vijver kiepert, een aantal klompen dril en nog wat paddensnoeren. Een goed oog heb ik er niet in, zoals gezegd zijn de eitjes voor ongeveer de helft beschimmeld.
Naarmate de dagen vorderen zie ik dat de levensvatbare eitjes blijven verminderen. Méér en méér stukken uit de paddensnoeren worden door schimmel aangetast. Ik schat dat meer dan negentig procent van de eitjes het niet zal halen om uit te groeien tot een paddenvisje. (zie warme winter in dit forum)
De klompen dril lijken het’ iets’ beter te doen.
Half april hebben alle niet aangetaste paddenvisjes zich uit de snoeren losgemaakt en sommigen zwemmen al vrij rond. Het overgrote deel hangt roerloos verticaal aan waterplanten.
Enkele dagen later schat ik hun aantal op enkele honderden.
Slechts enkele honderden!
Ik ben teleurgesteld, normaal hadden vier paddensnoeren enkele duizenden paddenvisjes moeten voortbrengen. Spijtig!
Ook de bruine kikkervisjes zijn ongeveer tegelijkertijd uitgekomen en hun aantal schat ik op zo'n duizend. Ook weer een pak minder dan het normaal had moeten zijn.
Tegen einde april ontdek ik voor het eerst de jaarlijks wederkerende terreur. Twee geelgerande waterkeverlarven die ik er vandoor zie gaan met een paddenvisje. Onmiddellijk sla ik groot alarm, maar hoe ik ook zoek en wat ik ook doe en hoeveel keer ik terug naar de vijver ga, ik kan die dag enkel maar drie van deze larven vangen.
Begin mei zit ik weer aan de oever. Ik vang enkele tientallen larven van de kever.
De paddenvisjes lijken me gedecimeerd tot een stuk of honderd.
Ik besluit grote kuis te houden en zoveel als mogelijk van de dikkopjes te redden.
In tegenstelling met voorgaande jaren, toen ik iedere dag (en nacht) bij de vijver te vinden was, heb ik er nu niet meer de volledige controle over. Hooguit tweemaal per week ga ik er heen.
Enkele dagen later ga ik de vijver in en vang zo'n 500 bruine kikkervisjes en .... welgeteld 25 paddenvisjes
Ik ontdek tientallen uitgezogen lichaampjes van dikkopjes.
De larven van de waterkever dienen dan ook niet op enig medelijden te rekenen wanneer ik ze uit het water schep.
De kikker en paddenvisjes plaats ik in de grootste maat van Curverbakken die verkocht worden. Drie bakken met elk zo'n 150 kikkervisjes en één bak waarin enkel de paddenvisjes zitten.
De bruine kikkervisjes ontwikkelen zich in een razend tempo. Velen hebben al volledig volgroeide achterpootjes. Ze zijn allen tussen de drie à vier cm.
De paddenvisjes daarentegen ontwikkelen zich zéér langzaam. Ze zijn hooguit één cm.
Verleden jaar was een topjaar voor de paddenvisjes. Duizenden zijn kleine padjes geworden.
De uittocht uit de vijver duurde tot in september.
Enkele dagen nadat ik de dikkopjes heb gevangen ga ik nog een keer naar de vijver in de hoop paddenvisjes te redden. Gééneen zie ik.
Kikkervisjes zitten diep verscholen onder planten. Tussen wortels en bodem geprangd. Het lijkt wel of ze zich van het gevaar bewust zijn. Ik schat hun aantal toch nog op enkele honderden.
Geelgerande larven zijn er weer a volonté, zo'n vier cm groot. Ik vernietig ze zonder enig medelijden.
Tegen hald mei vind ik mezelf terug aan de rand van de paddenput. Wat ik in eerste instantie zie beangstigd mij. Her en der zie ik de uitgeworpen’ jasjes’ van vervelde geelgerande waterkeverlarven. Ik dien niet lang te zoeken of ik vind de eigenaars van deze ‘jasjes’. Grote keverlarven van ca. vijf cm. Mijn effe gaan kijken duurt nu heel wat langer. Na bijna twee uur heb ik slechts acht larven gevangen. Ik ga er vanuit dat in de vijver slechts één kever haar eieren heeft afgezet. Het totaal aantal vn die beesten dat ik tot nu toe gevangen heb moet de veertig stuks benaderen, een aantal dat één legsel zou vertegenwoordigen.
Enfin, ik richt me weer op het zoeken naar de dikkopjes, en ja hoor, die keverlarven hebben zich rot gevreten. Hoe ik ook zoek, in de vijver tel ik niet meer dan enkele tientallen kikkervisjes en welgeteld drie paddenkopjes.
Wat een zonde!
Hoe verschrikkelijk beestachtig mooi zo'n volwassen kever is, ik kan niet toezien hoe haar nakomelingen de dikkopjes decimeren tot nihil.
En het biologisch evenwicht dan? In een tuinvijvertje is er simpelweg geen plaats voor een biologisch evenwicht! Maar weest gerust natuurminnend Vlaanderen en Nederland, net zoals de natuur voorzien heeft, zal ook ik niet alle keverlarven te pakken kunnen krijgen en ziet de toekomst van de geelgerande waterkever er toch nog rooskleurig uit!
Gelukkig heb ik zo'n 500 kikkervisjes in reserve, die, zoals U weet in grote Curverbakken gehouden worden. Ik ga ze de vijver inzetten wanneer ze op enkele dagen van hun gedaanteverwisseling zijn. Ondertussen tracht ik nog larven te vangen.
En de 25 padjes? Die belanden uiteindelijk ook terug in de vijver, maar het zal wel iets later zijn.
Dankzij onze correspondentie, die nu al vier jaar duurt en waar ik het achterste van mijn tong heb laten zien en mijn volledige gevoelens voor padden heb blootgelegd, weet Wilma als geen ander, dat het met de 25 overgebleven sukkelaartjes wel goed zal komen.
De tijd die me rest is misschien te kort om dit en zovéél andere zaken nog mee te maken. Mijn schoonmoeder denkt er over na om het huis te verkopen, incluis de vijver uiteraard.
Ik hoop dat ze het nog wat uitstelt ... ‘k heb nog zoveel te doen en te beleven … .
Rudolf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007, 10:19 

Zo Rudolf, het kippenvel staat op m'n armen.
Ja, ik weet uit eigen ervaring ook heel goed wat die larven van de geelgerande waterkever kunnen aanrichten.

Ik heb het geluk dat de vijver in mijn eigen tuin ligt. Ik kan dan ook, als ik ze eenmaal gesignaleerd, heb als een waar roofdier mij aan de vijverrand opstellen voor uren en uren en jagen maar. Mijn katten zijn er niks bij. Het scheelt ook wel dat ik dit niet alleen hoef te doen. Mijn man en kinderen helpen fanatiek mee. Want wee o wee, die er aan onze kikkers/ padjes en hun kroost durft te zitten.......!!

Hopelijk duurt het nog héél lang, voordat je schoonmoederr gaat verhuizen :!:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007, 12:31 
Site Admin

Ook ik hoop voor jou en "je kroost" dat het nog een tijd mag duren alvorens het huis verkocht is, Rudolf.

Heb je misschien foto's voor ons van de paddenvisjes?
Er was laatst een vraag over het verschil tussen kikkervisjes en paddenvisjes. Zelf heb ik nooit paddensnoeren in mijn vijver mogen ontdekken en heb ze dus nooit met eigen ogen gezien.

Wat betreft die geelgerande waterkever, het klopt, in een tuinvijver gelden andere wetten dan in de vrije natuur. Ook ik verwijder die mooie montsters genadeloos. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 05:12 

Besten,

Enkel en alleen maar om jullie te melden dat ik de vijfhonderd kikkervisjes terug in de vijver heb gezet. Enkele tientallen waren reeds getransformeerd naar kikkertje en het overgrote deel van de rest staat op enkele dagen van hun metamorfose.
Vooraleer de kikkertjes/visjes terug de vijver ingingen, heb ik nog enkele uren naar keverlarven gezocht. Uiteindelijk wist ik er nog een zestal, van zo'n centimeter of vijf te vangen. Gezien ze allen van hetzelfde formaat zijn, sterkt dit me in de gedachte dat ik slechts één keverlegsel in de vijver heb gehad. Gezien het gevangen aantal kunnen er echt niet veel meer overblijven. :D
'k Heb enkele schitterende :twisted: foto's van de geelgerande waterkeverlarven, maar ik krijg ze maar niet gepost. :?:
Uiteraard mail ik Wilma foto's van paddenvisjes.
De vijfentwintig overgebleven paddenkopjes stellen het goed :D in hun grote Curverbak. Ze beginnen te groeien, maar zijn nog een heel end verwijderd van hun eerste pootjes. Enfin, ik ga trachten zoveel als mogelijk foto's van hun metamorfose te maken en maak deze dan over aan Wilma.

Groetjes,
Rudolf
PS. Van de vijfhonderd kikkervisjes is er eentje gedurende de gevangenschap gestorven. :cry:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 09:46 

Hoi Rudolf

Dat klinkt goed, 500 kikkertjes terug de vijver in :D
Ja, paddenvisjes gaan inderdaad een stuk langzamer.
Inderdaad maar hopen dat je alle ****kevers er nu uithebt.

groetjes,
Juliette

P.S. Zelf hier foto's plaatsen gaat niet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 11:23 

juliette,
jawel, maar voorlopig ben ik er nog niet in geslaagd.
'k zal vanavond de gebruiksaanwijzing eens afprinten en dan stap voor stap deze opvolgen. Zou dan wel moeten lukken.
Eerste foto gaat van ons aller vijand zijn; 'the terror' oftewel de geelgerande waterkeverlarve.
Enfin, hopelijk loop ik niet te hard van stapel en lukt het me de foto te posten. Zoniet ga ik wel hard op mijn bek. Zeggen ze in Holland toch, niet?
Rudolf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 14:00 
Site Admin

We kunnen sowieso je moeite waarderen, Rudolf. :D

Als het niet lukt, mail ze dan maar naar bij, dan zal ik zelf foto's bijplaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007, 23:35 

Oké dan ga ik het ook proberen.
Jullie zien liever niet de zonnebaarzen, neem ik aan 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » De wrattige gruweltjes zijn terug (2007)