Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 dec 2024, 13:47

Forumoverzicht » Padden » Padden » Gewonde pad

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gewonde pad
BerichtGeplaatst: 18 maart 2020, 15:50 

Hoi!
Heeft iemand een tip?
Bijna een week geleden heb ik een pad meegenomen. Zijn achtervoetje was overreden. Ik heb hem aan de rand van mijn vijver gezet. In de hoop dat hij zou opknappen. Maar hij zit daar nu dus al bijna een week. Hij eet niet. En beweegt alleen een beetje als je hem aanraakt. Gister en vandaag heb ik wat kattenvoer uit blik en wat sojamelk bij hem naar binnen gepropt.
Is dat eigenlijk wel goed, of is hij in een soort winterslaapmodus gegaan en stoor ik hem hiermee alleen maar?
Zijn gewonde voetje ziet er niet goed uit, maar ik denk dat hij, weliswaar mank, nog best ermee kan rondscharrelen?

Bijlagen:
20200318_144815.jpg
20200318_144815.jpg [ 2.81 MiB | 9216 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020, 11:58 
Site Admin

In principe kan een pad met een gewond pootje zich nog prima redden zolang er geen infectie bijkomt.
Padden jagen pas in de avond. Overdag houden ze zich normaal gesproken schuil.
Ze eten alles wat beweegt en wat niet te groot is om in te slikken. Ze eten allerlei verschillende soorten insecten, krekels, spinnen en slakken.
Eventueel kun je wat meelwormen aanbieden maar eten naar binnen proppen zou ik maar niet meer doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020, 19:58 

Een amfibie dwangvoederen is een heilloze weg.
Beschadiging van de tere, kleine mond/slokdarm ligt voor de hand en het is zeer de vraag of het een adequate slikreflex oplevert.
M.i alleen te redden in een goed terrarium met levend voer waar hij zelf insekten eet. (Wilma gaf dat voer al aan.
Maar een amfibie houden is een stuk lastiger dan een hamster.

Dat hij niet eet bij deze lage temperaturen is normaal. De voedingsdrang en daarvoor nodige snelle bewegingen worden sterk bepaald door de temperatuur. Ze verbruiken nauwelijks energie.

Of hij overleeft hangt af van zijn (slecht voorspelbare) mogelijkheid levend voer te overrompelen.
Als het beest blijft zitten bij aanraking is dat niet goed.
Wanneer hij langer dan 24 uur op één plek blijft zitten, dan is hij zo beschadigd dat ik zou kiezen voor (goed voorbereide !) zorg in een terrarium of snelle euthanasie.
Als je dat laatste niet kunt, dan resteert dit dier een lange lijdensweg....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Gewonde pad