Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 dec 2024, 14:32

Forumoverzicht » Padden » Padden » Paddendril gezocht in Amsterdam

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Paddendril gezocht in Amsterdam
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 16:01 

Ik ben voor mijn poeltje op zoek naar paddendril. Nou ben ik al een paar keer wezen zoeken maar heb niets gevonden. Ben ik te vroeg?

Laatst bijgewerkt door sven op 17 apr 2019, 09:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 21:54 

Te vroeg?
Nee, te laat! (2019 dan)
Hier in mijn vijver en ook in de duinen nabij is alles al zeker 2 weken geleden uitgekomen.

Dat is uiteraard ieder jaar weer afhankelijk van het weer. Om paddendril te vinden zul je eerst in je omgeving geschikte watertjes met ondiepten, voorzien van enige plantenstengels moeten nazoeken.
Amfibieƫn zijn kieskeurig en gevoelig voor de samenstelling van het water.
Meestal komen ze ieder jaar terug op dezelfde plek. Dat zie ik ook in mijn omgeving.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 09:19 

Het gekke is dat ik al een paar weken aan het vragen ben aan mensen waarvan ik weet dat ze een vijver hebben met padden. Maar daar nog niets gezien!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 16:25 

Dan is er iets aan de hand.
Bruine kikkers en de gewone pad leggen nagenoeg in dezelfde tijd. Het is nu half april en dan is er
zelfs met een koud voorjaar allang dril gelegd.
Verder woon ik ook in het westen van het land (Zuid-Holland), dus de weersomstandigheden in A'dam zijn niet anders dan bij mij.

Wellicht is sprake van grote sterfte onder volwassen dieren, of het water heeft voor ons niet te detecteren (chemische?) vervuiling.
Fabrieks- of verkeersuitstoot b.v. bevatten genoeg fijnstofvervuiling om amfibieƫn om zeep te helpen. (Ik denk dan b.v. aan de recente uitstoot van de hoogovens.)

Men kan ook bij een vijvercentrum het water laten testen op basale waarden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 18:05 

Mijn kikkerdril is nog niet helemaal uitgekomen. Ongeveer een kwart van de kikkervisjes ligt nog bovenop het dril te niksen en de rest zit er nog in. Dus je zou het nog wel kunnen vinden, ik denk wel dat het vanaf nu heel snel gaat met het warme weer.

Ik weet niet of je al eerder paddendril hebt gezocht, maar het is ook niet heel makkelijk te vinden als je niet precies weet waar het ligt en hoe het eruit ziet. Ik heb de eerste paar jaar dat ik de vijver had het paddendril helemaal gemist, er zwommen ineens paddenvisjes. Kikkerdril is veel beter te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Paddendril gezocht in Amsterdam