Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 14 feb 2025, 06:00

Forumoverzicht » Padden » Padden » Dode padden & kikkers in de nieuwe vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dode padden & kikkers in de nieuwe vijver
BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 14:29 

Hallo allemaal!

Ik heb mijn oude rijk bevolkte tuinvijver verwijderd (versleten) en een totaal nieuwe gemaakt.
Na het eerste water in de vijver gedaan te hebben kwamen er al kikkers en padden op af.

Na een aantal dagen zagen we een dode pad liggen in het water. Inmiddels hebben we er al 8 gevonden. 6 padden en 2 kikkers.

Nu heb ik een vraag:

De vijver is op zijn diepst 80cm. Op zijn ondiepst ongeveer 30cm. Hoe ver kunnen padden en kikkers omhoog zwemmen? Is de (enigzins schuine) wand van 50cm misschien wel te hoog? Stikken de diertjes onderwater? Of kan een pad of kikker makkelijk 50cm omhoog zwemmen?

Mocht het te hoog zijn, moet ik iets gaan maken zodat ze er toch uit kunnen komen.

Dit is een foto van de nieuwe vijver:

http://postimg.org/image/5bjw0q233/
Afbeelding

Vriendelijke groetjes Chris!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 15:23 
Site Admin

Welkom op het kikkerforum, Chris.

Een diep punt van 80 cm is juist ideaal, dan bevriest niet alle water in de winter en een deel van 30 cm is perfect voor het afzetten van kikkerdril door de bruine kikkers. Die doen dat vroeg in het jaar als het water nog koud is. De vijver is wat dat betreft absoluut amfibievriendelijk; zie ook viewtopic.php?f=22&t=3
Kikkers en padden kunnen een hele tijd onder water blijven, ze ademen dan door de huid. Een aantal overwintert zelfs op de bodem van een vijver.
De oorzaak van de sterfte is me een raadsel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 18:05 

De vijver voldoet inderdaad aan de eisen. Het is dus niet zo dat ze de steile wand niet op komen?

De vijver is pas een paar dagen gevuld, en een paar dagen moeten ze het onder water wel uit kunnen houden lijkt me.

Erg vreemd. Destemeer omdat het padden én kikkers zijn die sneuvelen. De vissen zwemmen wél nog vrolijk rond.
Als ik goed in de vijver kijk, zie ik nog ongeveer 6 padden zitten. 5 vrouw en 1 mannetje. Eens kijken of ze het overleven. Misschien heerst er hier wel een ziekte onder de amfibieën... :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2015, 09:14 
Site Admin

Op de foto lijkt het me niet te stijl om er uit te kunnen klimmen maar je zou eventueel een grote tak in het water kunnen hangen.

In winterslaap ademen ze bijna niet en dan alleen door de huid, als ze wakker zijn kunnen ze lang onder water blijven maar moeten ze na een tijdje wel naar boven om via de longen adem te halen.

Waarschijnlijk zijn ze inderdaad ziek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2015, 22:28 

Mijn vrouw vraagt hoe plaatsgebonden padden en kikkers zijn. De vijver heeft ongeveer een half jaar dicht gelegen. De dieren komen nu terug om te paren. Doen ze dat exact op dezelfde plek als anders? Ze denkt dat ze misschien te weinig voedsel hebben gevonden in de tijd dat de vijver dicht lag? De buren hebben ook een kleine vijver waar heel wat leven in zit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2015, 09:58 
Site Admin

Bruine kikkers en padden zijn niet zo aan water gebonden. Ze zoeken het water op voor de voortplanting, dat doen ze vaak op dezelfde plek. Vooral jonge dieren zoeken ook nieuwe plekken. Groene kikkers blijven in en bij de vijver.

Jagen doen bruine kikkers en padden op het land. Wel komen ze af en toe terug naar het water als het warm en of droog weer is om uitdroging te voorkomen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2015, 15:40 

Ok dank je wel! Dan zal er vast een ziekte rondwaren..Ik heb er geen meer gevonden gelukkig :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2015, 09:32 
Site Admin

Fijn te horen :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » Dode padden & kikkers in de nieuwe vijver