Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 06 okt 2024, 16:31

Forumoverzicht » Padden » Padden » 2 padden in een nu kale tuin.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2 padden in een nu kale tuin.
BerichtGeplaatst: 29 jul 2022, 00:37 

Een goede dag,
Ik had jaren niks aan mijn tuin gedaan. Er was gewn grond meer te zien.
Ik kreeg een kindje en heb de boel aangepakt. Het terras is terug en ik had nog een grote border in schaduwkant vol met zevenblad. Daar vond ik 2 padden. Dit jaar heb ik daar al het onkruid weg getrokken wat keihard terug komt dus heb ik daar de boel zelf bestraat.

Vandaag zat ik in de rommelhoek te stoeiem met de kliko's en wat grofvuil en ja hoor zaar zat dat kleine donkere padje en na nog wat geschuif met de bakken zag ik nummer 2 de bruine. De bruine deed apart, ik vrees dat ik hem pijn heb gedaan tijdens het gestoei met de bakken, ik zag ook een beetje bloed bij haar oog. Ze liep alleen maar rondjes dus in het koppie is het niet goed.

Nu hoop ik dat ik haar morgen in orde aantref met haar vriendje.

Ik heb nu bijna geen schuilplek voor ze, ja de kliko rommelhoek, onder de vlinderstruik en onder een bankje en wat ander prul.
Ik voel me schuldig...
Nu denk ik er aan om een grote konijnenkooi met open tralie te kopen en deze te vullen met een flinke laag aarde, takjes en blaadjes. Ik wil er ook een beschut huisje in zetten.

Is dit wel een goed idee? Ik wil het graag wat behagelijker maken voor ze.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2022, 09:43 
Site Admin

Een kooi gevuld met aarde, takjes en blaadjes is op zich geen slecht idee maar als je nog ergens een plekje hebt dat niet betegeld is dan zou je ook een kuil kunnen graven van ongeveer een halve meter diep en dat opvullen met takjes, blad, hout, keien, stenen enz. Je kunt dat dan afdekken met blad. Dat lijkt me wat vorstbestendiger.

De padden hebben nu helaas de kliko gekozen om onder te schuilen en dat zullen ze uit zichzelf niet zo snel veranderen.

Geef het een kans, zou ik zeggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2022, 12:27 

Je schrijft: --Ik heb nu bijna geen schuilplek voor ze, ja de kliko rommelhoek, onder de vlinderstruik en onder een bankje en wat ander prul.---

Padden kunnen doorgaans met vrij weinig toe, maar het klinkt wel erg minimaal.
Wilma's idee is zeker te proberen, doch ik neem aan dat de padden je tuin in en uit kunnen.
In dat geval bewijst jouw huisvestingspoging zichzelf. Als ze zich niet thuis voelen, dan zijn ze ('s nachts) zo verdwenen.

Hun aanwezigheid is later echter lastig te controleren. Padden zijn meesters in verstoppen en als je gaat zoeken/graven, dan verwond je ze al gauw onbedoeld.

Succes in ieder geval met je project. Laat ons hier weten hoe het verloopt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2 padden in een nu kale tuin.
BerichtGeplaatst: 29 jul 2022, 14:32 

Het gaat niet zo goed met de gewonde pad.
Ze zat gewoon nog op de tegel waar ze gister ook zat.
Ik heb onder de vlinerstruik extra nat aarde gelegd en wat los aarde erbij en haar daar neergezet. Ik gaf haar een wormpje en daar leek ze geen zin in te hebben. Ik hoop dat ze er overheen komt maar ik betwijfwl het. Het andere padje heb ik nog niet gezien maar ik weet dat hij er is.

Hoop met me mee dat ze het red.
Goh wat ben ik toch een tuttebel wat diertjes betreft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2022, 17:51 

Als een pad op precies dezelfde tegel (!) zit als gisteren, dan is dat een slecht teken. Padden zijn lichtschuw en zullen zich normaliter verschuilen overdag.

Verder: Hoe goed bedoeld ook om een wormpje neer te leggen, maar een gezonde pad zal zéker niet waar jij bij staat iets eten.
Zijn drive is "snel weg wezen". Overdag vertonen padden zich niet en zijn, net als kikkers, schuw. Alles wat groter is dan zij is een bedreiging: egels, reigers, kraaien, eksters, katten,(de meeste) mensen...

Andere padje. Ze ziet die niet meer: héél goed. Hij/zij is mobiel en verstopt zich!

Wat nu met je gewonde pad? De natuur is hard. Hij maakt geen kans. Jij kiest: laat hem langzaam (= inhumaan) sterven, of maak er een snel eind aan.
Wil je advies? Stuur me een pb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2022, 22:18 

Even een update.
Ik heb de pad op en af pijnstilling gegeven. Ze heeft constant half levend er bij gezeten. In het houten huisje dat ik in de bak had gezet kropen er zelfs naaktslakken tegen haar aan. Ik heb haar verhuisd naar een grote bloempot waar een Japanse esdoorn met wat mos in staat. 3 dagen geleden kon ik haar niet vinden. Wat bleek ze had zich ingegraven, half onder het mos en aarde. Dat was een hele verandering aangezien ze eerst niks deed. Vandaag kwam ik kijken of ze iets wilde eten. Ze zag me en kwam direct een beetje uit haar holletje met haar koppie omhoog. Ik zag dat haar bek dicht zat wat ook wonderbaarlijk was aangezien ze deze in al die dagen geen enkele keer dicht deed. Ik deed een wormpje tussen haar lippen en ze hapte deze zo naar binnen. Wat vind ik dit geweldig! Ik moest het eten steeds diep in haar mond duwen en met haar tong duwde ze het altijd weg. Maar nu mocht ik nog meer geven, ze ging er helemaal goed voor zitten.

Het klinkt wellicht gek maar ik ben zo trots op Patty.
Ik ben al over heel wat tijdsgrenzen heen gegaan maar ik wilde door gaan met pijnstilling geven in de hoop dat eeventuele botbreuken zouden herstellen en zwelling in de kop kon slinken.

Ik denk dat dit aan het gebeuren is.
Ze mist nu wel een oog, die is echt weg denk ik maar het andere oog zie ik gelukkig wel zitten. Ik weet niet of ze ee nog uit kan zien.

Voor nu maakt ze grote stappen. Mocht ze op den duur niet zelfredzaam kunnen zijn dan zal ik haar blijven verzorgen mits ze wel lekker kan lopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2022, 23:20 

Dank voor je update.
Ik ben zéér benieuwd wat je voor pijnstillingmiddel aan een pad geeft en hoe je dat doet.
Omschrijf dat eens.

"....kropen er zelfs naaktslakken tegen haar aan."
Bedoel je daarmee: een bepaald sociaal gevoel tussen naaktslakken en de pad?
Hoe bedoel je dat?

Een uit de hand etende pad.
Dat is geweldig.
Zoals mijn groene kikkers aan mijn voeren gewend zijn, zou dat ook met padden wellicht kunnen.
Ben zeer benieuwd je dat doet.
Kun je daar een foto of filmpje van maken?

De gezwollen kop en het ontbrekende oog. Zou je ook daar een foto van kunnen plaatsen?

Wat je omschrijft is wel heel apart. Ben benieuwd naar je reactie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2022, 10:23 
Site Admin

Ook ik ben erg benieuwd naar welke pijnstilling je hebt gegeven en hoe je dat deed, vooral ook omdat de pad geen eten aan wilde nemen.

Het is fijn dat de pad ondertussen wel eet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2022, 22:16 

Hier nog even antwoord op je bericht Peter.
De naaktslakken hadden gewoon maling aan haar omdat ze niet bewoog. Zo een dikke oranje zat helemaal tegen haar zij aan en een ander boven haar in het huisje dat ik had gekocht, ook zat er een pisswbwd op haar te relaxen. Ik vond dat niet echt de bedoeling dus woont ze nu in een grote bloempot.
Het voeren was eerst simpel, ze had haar bek open dus kon ik stukjes worm in haar mond leggen en met en zacht onkruidsprietje duwde ik het haar keel in. Uiteindelijk moest ze wel slikken.
Nu ze haar bek weer dicht heeft, doe ik het met ewn pincet. Ze doet haar mond een beetje open en dan leg ik eten tussen haar lippen en dan klokt zij het naar achteren toe.

Dat hwt oog weg is is lastig te fotograveren, het is nog maar een spleetje en er komt nog wat vocht uit.

Ik zal een foto sturen waar meteen te zien is hoe goed ze een lekker bedje heeft gemaakt. Ze heeft daar een stukje worm in haar mond.

Groetjes, Pam

Bijlagen:
Screenshot_20220826-220910_Gallery.jpg
Screenshot_20220826-220910_Gallery.jpg [ 1.08 MiB | 35888 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022, 09:44 
Site Admin

Nu is me duidelijk hoe je voedsel en pijnstillers hebt kunnen geven.

Laten we hopen dat de pad het redt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Forumoverzicht » Padden » Padden » 2 padden in een nu kale tuin.