Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 jul 2022, 09:43

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkers blijven terugkomen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkers blijven terugkomen
BerichtGeplaatst: 29 jul 2011, 17:21 

ik ben een echte natuurliefhebber, maar met het volgend probleem weet ik geen raad. ik ben pas verhuisd, naar een oude jaren20 wijk die pas totaal rerenoveerd is, de hele buurt is op de schop geweest. inmiddels heb ik een leuk klein tuintje aangelegd zonder vijver (geen plek). de eerste keer (2maanden geleden) dat ik een kikker vond heb ik hem een week laten zitten, maar het werd steeds warmer en droger en er is hier geen vijver rond 500m in de buurt. ik ben alles afgelopen, maar geen vijver gespot. toen heb ik hem maar naar een leuk plekje gebracht, een park waar riet en vijvers zijn. twee weken later had ik een pad, idem verhaal, die had zich helemaal ingegraven en kwam te voorschijn toen het eindelijk eens na 6 weken ging regenen. deze pad heb ik naar een donker vijverbos gebracht. nu 8 weken later, heb ik weer een kikker.....ik sta echt helemaal flabbergasted..ik wil ze echt liever laten zitten in mijn tuin, maar ik ben bang dat ze hier doodgaan ivm geen vijver en nog geen tuinontwikkeling. zou het kunnen zijn dat ze van oudsher hier voorkwamen en hebben ze zich misschien voordat de buurt op de schop ging, ingegraven? nu de wijk weer tot leven komt, moet ik ze dan maar hun gang laten gaan en hopen dat ze ergens een vijver vinden? ik heb echt goed gezocht en rondgevraagd, maar er is hier nog nauwelijks een tuin gemaakt, laat staan een vijver te vinden. ik ben echt de enige in de buurt waar je van een redelijk dicht begroeide/beplante tuin kan spreken.
wat zal ik doen?
ik heb gelezen dat je kikkers en padden niet mag verplaatsen ivm terrotorium en evt ziektes overbrengen bij andere populatie....
de natuur zijn gang laten gaan?
wie geeft mij wat advies?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2011, 17:53 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Myriam

Weet je of er een vijver of sloot in de wijk geweest is voordat de wijk gerenoveerd is? Ik kan me niet goed voorstellen waarom die dan gedumpt zou zijn maar dat zou kunnen verklaren waarom er kikkers en padden rondlopen.

Padden en ook bruine kikkers jagen op het land en leggen daarbij hele afstanden af. Wel gaan ze bij droogte en of warm weer graag naar het water om af te koelen en te voorkomen dat ze uitdrogen en in het voorjaar hebben ze sowieso water nodig voor de voortplanting maar dat mag gerust een kilometer verderop zijn.

Lastig hoor, maar in principe zou ik toch zeggen 'laat ze zelf hun weg vinden', tenzij je zeker weet dat er nergens in de omgeving water is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkers blijven terugkomen