Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 14 aug 2022, 23:26

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Gras maaien?!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gras maaien?!
BerichtGeplaatst: 27 jun 2011, 09:19 

Hallo,

ik heb een vraagje...

Ik wilde de afgelopen twee weken m'n gras in de tuin maaien en gisteren was het dan zover. Haspeltje uitgerold, grasmaaier eringeprikt en klaar om te gaan, maarrrr.... Een paar weken terug zag ik af en toe een kikkertje in de tuin en heb ik er een beetje omheen gemaaid enzo en een stukje niet omdat er toch wel een stuk of 10 al een paar vierkante meter in beslag hadden genomen en nu zag ik er zowiezo 2 te groote van uhm.. een iphone? en letterlijk wel honderd kleintjes te grootte van een 20 eurocent muntstuk door de tuin ploeteren. Nu loopt onze tuin uit in gemeentelijk water en hebben we zelf een kleine vijver, dus waar ze vandaan komen is niet zo moeilijk het lijkt alleen of ze besloten hebben bij ons te komen wonen. De kleintjes en 1 grote zijn bruin en volgens mij echt kikkers en geen padden, de andere grote die ik gezien heb is veel lichter van kleur, een beetje groen geel.

Ik kon het dus niet over m'n hart verkrijgen om gewoon met m'n koppensneller over m'n gras te walsen alleen vraag ik me wel af hoe lang dit gaat duren.... Zit ik straks in m'n eigen regenwoud of kan ik het binnenkort weer gaan maaien dat ze na een poosje zelf weer vertrekken.

Aangezien hier waarschijnlijk mensen met ervaring zitten leg ik hier mijn vraag weg.

Greetz,

Roel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jun 2011, 12:20 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Roel

Dat je nu zo ontzettend veel kleintjes in de tuin ziet is omdat de bruine kikkers net klaar zijn met de metamorfose, ze klimmen dan aan land. Ongewild heb je een ideaal plekje voor ze gecreƫrd, in het hogere niet gemaaide gras voelen de insecten, waar kikkers zich mee voeden, zich beter thuis, het blijft vochtiger en de kikkers kunnen zich daar beter in verstoppen.

Dat aantal zal vanzelf verminderen maar als je een kikkervriendelijke tuin hebt dan zullen er altijd wel een aantal blijven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Gras maaien?!