Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 12 dec 2019, 16:44

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkertransformatie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkertransformatie
BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 13:50 

Goedemiddag!
ben vanmiddag opzoek op internet naar het antwoord op een vraag over een kikker. Na een tijd zoeken ben ik er nog niet achter. Misschien kan iemand mij hier helpen?
Ik heb een groene kikker met een oranje gevlekte buik.... geen idee wat voor een soort. Als ik hem wil pakken dan doet hij heel raar met zijn lichaam. Hij laat ahw alle lucht uit zijn lichaam, wordt plat en krult zijn pootjes iets omhoog, ook lijkt zijn kleur anders te worden.
Wanneer hij weer "normaal" is dan heeft hij een soort van slijm op zijn lichaam.
Weet iemand hier meer over?
Alvast bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 16:08 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Jot.

Ziet hij er uit zoals op deze foto die forumgebruikster Anna een tijd geleden hier op het forum heeft gezet?

Bijlage:
IMG_7568_klein.jpg
IMG_7568_klein.jpg [ 58.22 KiB | 2416 keer bekeken ]

Dan is het een bruine kikker.

Precies zoals jij het omschrijft ken ik dit verschijnsel niet, maar kikkers kunnen op gevaar reageren door zich plat tegen de bodem te drukken, zich dood te houden of zichzelf vol lucht te blazen waardoor ze groter lijken.

Een kleurverandering is ook een reactie op gevaar, door stress kan de verdeling van het pigment in de cellen veranderen, ze zien er dan donkerder uit.

Het lijkt me dan ook een reactie op de angst die de kikker ervaart als je hem oppakt. Je moet kikkers ook helemaal niet, tenzij het absoluut noodzakelijk is zoals bij het helpen overzetten tijdens de paddentrek, oppakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2011, 07:22 

Dank voor de reactie Wilma, fijn!!!

Het is niet de kikkersoort van de foto. Het is meer een tropische variant. Ik denk zelf ook dat het met angst te maken heeft. Zou het slijm wat hij daarna afscheid ook daarmee te maken kunnen hebben?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2011, 09:19 
Site Admin

Heb je misschien een foto, Jot?

Ik weet alleen iets over de kikkers en padden die van nature in Nederland voorkomen, als dit een tropische kikker is dan kun je dat misschien beter vragen op een forum voor tropische kikkers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkertransformatie