Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 dec 2021, 09:03

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » heel veel kikkervisjes in kruiwagen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: heel veel kikkervisjes in kruiwagen
BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 20:49 

hallo allemaal,

Wij zijn al een tijd bezig met een verbouwing. Er staat al een lange tijd een kruiwagen in de tuin met een laag zand erin.
Door de regenval van de afgelopen maanden is hier een klein beetje water in komen te staan.

Nu liep ik hier vorige week langs en sprong er opeens een mooie groene kikker weg.
Toen ik beter keek zag ik dat er honderden kikkervisjes in het water zwommen, van 3 verschillende formaten. Doordat er vrij veel zand in de kruiwagen zit, hebben ze niet veel bewegingsruimte.

De kikker zit nog steeds bij de visjes in de kruiwagen. Om het water van zuurstof te voorzien heb ik hier een paar dagen geleden wat waterplantjes bij gedaan.

Nu is mijn vraag wat ik het beste met de visjes kan gaan doen. De kruiwagen kan niet verplaatst worden aangezien de band lek is. :?

De visjes worden steeds groter en het wemelt nu echt van de kikkervisjes in mijn mini-vijvertje.

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben, aangezien ik totaal geen ervaring heb met kikkers!

Alvast bedankt! :D
Groetjes,
Rianne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jul 2011, 11:17 

Ik zou zeggen verplaats ze naar een sloot oid.
Maar je hebt een lekke band. :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jul 2011, 11:09 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Rianne

Een laagje water in een kruiwagen is niet geschikt voor kikkervisjes van de groene kikker om de metamorfose af te ronden, in een warmere drogere periode kan al het water verdampen. Er zal ook niet genoeg voedsel in dat kleine beetje water zitten. Dit kun je eventueel oplossen door ze bij te voeren met (rode) muggenlarven. Verder zal een gedeelte van de kikkervisjes de metamorfose niet op tijd hebben afgerond, deze overwinteren als kikkervisje om het volgende voorjaar met de metamorfose verder te gaan. In een strenge winter zal al het water echter bevriezen.

Ik zou ze dan ook verhuizen naar een sloot of poel, in de directe omgeving, waar ook andere kikkers leven. Je kunt ze met een schepnetje overbrengen in een emmer die je eerst vult met wat water uit de kruiwagen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » heel veel kikkervisjes in kruiwagen