Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 dec 2021, 09:06

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Houtsnippers goed voor jonge padden en kikkers?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Houtsnippers goed voor jonge padden en kikkers?
BerichtGeplaatst: 22 aug 2021, 22:14 

In miin voortuin is nog een klein vijvertje van ca. 1 m³. Alles rond de planten is voorzien van grove houtsnippers. Afgelopen voorjaartrof ik een paddensnoer en al sinds twee maanden wemelt het van de kleine padjes. De laatste weken valt me op dat de padjes snel groeien en allemaal mooie, dikke buikjes hebben. Dat heb ik weleens een stuk minder gezien.
Me afvragend wat er anders is, bedacht ik me dat ik nu een dikke laag grove houtsnippers van zeker 10 - 12 cm heb.

Daarin gravend kwamen 3 lagen boven.
Een droge bovenlaag, een vrij natte middenlaag en helemaal onderaan een zwartig mengsel van rottend plantaardig materiaal en rottende stukjes hout. Die onderste laag bevatte veel schimmels, pissebedden, duizendpoten, springstaarten en meer wriemelend gespuis.
Heerlijk: Doordat de openingen tussen het grof haksel groot genoeg blijven voor de 1 - 2 cm kleine padjes, veronderstel ik heel sterk dat dit DE reden is dat de padjes het zo goed doen. Het wemelt tussen het haksel van voedsel, het is nat/vochtig en de padjes kunnen overal in en tussen.

https://www.boomschors.nl/Files/9/13500 ... 72641.jpeg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2021, 09:22 
Site Admin

Dat klinkt heel aannemelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Houtsnippers goed voor jonge padden en kikkers?