Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 dec 2021, 08:11

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » 100 groene kikkervissen in de vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 100 groene kikkervissen in de vijver
BerichtGeplaatst: 24 jul 2021, 12:13 

ik heb ze geteld. het zijn joekels! de achterpootjes komen er al aan.

betekent dat dat ik straks 100 groene kikkers in de vijver heb? ik heb de foto van Peter27 gezien, met gestapelde kikkers achter groen gaas. zijn kikkers niet meer solitair? Dat gaan mijn buren niet leuk vinden.

de vijver heeft nu zijn eerste jaar gehad en er leven 4 volwassenen goed samen. 104 gaat niet lukken toch, qua eten? Ik weet dat ze mekaar kunnen eten maar het zijn allemaal zulke joekels…

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 2021, 16:42 

Tja,...Anna...je hebt met een vijver de groene invasie over jezelf uitgeroepen. Jouw vijver is helemaal top, kennelijk. Goed gedaan!

Mijn door jou genoemde gaas is een deel van mijn "anti-katten-linie." Dat voorkomt een snelle uitval naar mijn kwakertjes. Katten verwonden vaak kikkers gruwelijk, laten ze zwaargewond met afgebeten poten ergens achter en dat laat ik niet gebeuren in mijn tuin.

Solitair? ..Uh...kikkers zijn een beetje dyslectisch en verwarren "solitair" met "solidair". (Zie ook mijn vandaag geplaatste foto met 6 groenen die op mijn piepschuimen eilandje op meelwormen wachten.)
https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... 6&start=45
Inderdaad, bij mij liggen ze soms "opgestapeld" of, zoals hier, dicht tegen elkaar aan.
Heel gewoon hier.
Kan ook niet anders, want ik heb toch nog wel 30 - 40 zitten.

Nu jouw 104...
Kikkers (mannetjes) gaan pas na hun 3e jaar kwaken.
Dus je hebt nog even rust.
En dan de buren...
Tja,...ik heb maar één buurman die het ietsje minder leuk vindt, maar hij is óók een vijverliefhebber (goudvissen) , dus zwemmen er ook een 10-tal van mijn kikkers bij hem.
Verder is het een kwestie van goed overleg en goede verstandhouding. Als het te gek wordt, dan breng ik wat kwakende lastpakken naar de duinpoelen vlakbij mijn dorp (Oostvoorne), waar ook een kolonie zit.

Eten gaat niet lukken, zeg je?
Tuurlijk wel! Zie mijn forumbijdragen onder
https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... f=7&t=1326
Dan zie je dat ik ze met krekels, meelwormen bijvoer en ook vliegen lok met rottend vlees. Zie mijn foto's + filmpjes. Ze zien er lekker dik uit, overleven zo goed 5 maanden winter onder water en zijn ook daardoor behoorlijk tam.

Mocht je willen weten wat voor krekels, dan kies ik voor de huiskrekel of steppenkrekel, beide maat 4. Dat is een formaat dat ze aankunnen. Ca.12 mm lange krekeltjes.
(let op: huiskrekels zijn méér springerig dan de steppenkrekel. Ontsnappingsgevaar in de ruimte waar je ze houdt.)

Gelukkig zijn de groene kikkers vrij groot, want pas gemetamorfoseerde bruine kikkertjes zijn zo klein (10 - 12 mm) dat ik ze in mijn tuin niet zou kunnen bijvoeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 10:56 
Site Admin

Nog even als aanvulling en ter geruststelling van Anna...

- al die 100 kikkervissen gaan normaal gesproken echt niet uitgroeien tot kikkertje.
- groene kikkers leven graag op een kluitje maar als het er te veel worden dan lopen vooral de
jonge mannetjes ook uit zichzelf weg, op zoek naar een ander plekje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 100 groene kikkervissen in de vijver
BerichtGeplaatst: 25 jul 2021, 12:32 

Hi, ik heb zelf ook poesjes weinig visiteurs gezien de mijne en mijn hondje buitenstaanders wegjagen. En ja is konstant alert zijn voor de kikkers. Had kleine vijver en daar zaten zonder besef 15 kikkers in. Hebben grotere ingeplant en ze willen terugzetten maar dat lukte niet. Ze springen er onmiddellijk uit.dat zou leuk geweest zijn voor de poezen , niets van!!! Dan maar weer gevangen en in t moeras aan de koivijvrr gezet. Vorige week weer 5 gezien en nu weer maar 1 al paar dagen. Misschien verstoppen ze zich onder en tussen de plantjes in de vijver...is nieuw voor mij dus weet het niet. Probeer ze zoveel mogelijk te beschermen. Beplanting rond de vijver moet nog is dan ook beter voor de kikkertjes. Plantenspuit staat altijd in aanslag mocht ik iets verdacht zien van de diva's. PS moet je kikkers voeden? Nooit gedaan (wist het niet dat ze er waren) in kleine vijver. Gr

Bijlagen:
IMG_20210722_134225.jpg
IMG_20210722_134225.jpg [ 2.36 MiB | 376 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 aug 2021, 22:12 

Ze worden niet allemaal volwassen en veel zullen er op uit trekken naar nieuw leefgebied. Er is simpelweg geen plek voor 100 kikkers aan de rand van een vijver. Als het een ven geweest was dan was het een ander verhaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » 100 groene kikkervissen in de vijver