Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 dec 2021, 08:55

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Mijn kikkers in winterslaap

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn kikkers in winterslaap
BerichtGeplaatst: 28 jan 2021, 20:36 

Ik vertelde eerder al eens dat ik mijn kikkers de hele winter kan zien in het water en volgens mij heb ik daar nog geen goede foto van gedeeld (ik kan hem in ieder geval niet vinden). Dus bij deze een foto die ik net heb gemaakt van mijn familie. Ik zou hem nog mooier willen, maar ik wil ze ook niet teveel storen met het cameralampje, hoewel ze niet zoveel van me aan lijken te trekken.
Ze zitten net als voorgaande jaren ‘s nachts bovenop de planten en overdag eronder. De kleinere kikkertjes blijven wel wat dieper zitten denk ik, want die zie ik nooit.

Bijlagen:
B92C1381-BD40-4F7B-A8FE-90DC3903935D.jpeg
B92C1381-BD40-4F7B-A8FE-90DC3903935D.jpeg [ 2.32 MiB | 2091 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jan 2021, 21:25 

Wat een prachtige foto, kikker. En wat veel bruine kikkers! Na lezing van je bericht ben ik ook gelijk gaan speuren met een zaklamp, maar...niets te zien hier.
Toch heb ik in het voorjaar altijd 10 - 15 klonten kikkerdril, dus er zijn er genoeg in de buurt van mijn vijver.

Ander onderwerp.
Aangezien er momenteel weinig in de tuin te beleven valt, heb ik eens de waterwaarden met een teststrip gecheckt. Omdat de laatste maanden alleen regenwater (= zacht water) het water op peil hield, was het geen verrassing dat alle waarden zeer laag waren. Met een pot poeder uit een vijverzaak breng je dit zo weer op orde.
Informatie over de ideale chemische samenstelling van vijvers kun je b.v. lezen op:
https://www.vijverhulp.nl/waterwrd.htm

Of kikkers behoefte hebben aan bepaalde, ideale GH, Ph of KH-waarden, weet ik niet, maar zeker wèl de planten.
In mijn voortuinvijver verslijmde afgelopen zomer de boel nogal, water werd troebel en groen. Oorzaak: veel te zacht water.
Ook toen heb ik met daarvoor bedoeld poeder het chemische deel weer op gewenst peil gebracht.
Tevens heb ik dáár nog een simpel (aquarium)luchtpompje/borrelaartje geïnstalleerd voor enige vermenging en zuurstoftoevoer.
Resultaat van beide acties: glashelder water tot op de bodem.

Nog iets. Of het belangrijk is, weet ik niet, maar in dezelfde vijver heb ik een paar zwanenmosselen gelegd.(Te koop bij grote aquariazaken)
In een gazen mandje, zodat ik ze regelmatig kan ophalen om te kijken of ze nog leven.
Mosselen filteren water. Misschien is dat ook een deel van het biologische evenwicht wat we allemaal in onze vijvers willen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2021, 11:35 
Site Admin

Ik blijf het heel opmerkelijk vinden dat jouw bruine kikkers de hele winter in beweging blijven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 feb 2021, 22:15 

Nu het de komende 2 weken heel stevig blijft vriezen, moeten we onze vijver(s) voorzien van open wakken om rottingsgassen te laten ontsnappen en licht toe te laten voor de zuurstofvoorziening.

Zie:
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=16824

Let op: door hard te hakken veroorzaak je zware trillingen die dierorganen kunnen beschadigen. Een wak maak je simpel door een grote pan met loeiheet water op het ijs te zetten en vervolgens dagelijks het nieuwe ijslaagje te verwijderen. Kan vaak met een hark.

Ook leg ik weer mijn 30 m warmtedraad,ooit gesloopt uit een elektrische deken,
aan de wateroppervlakte. Zo houd ik permanent het ijs open.

Om vermenging van het 4 graden bodemwater met 0 graden opp.water te voorkomen, zet ik de circulatiepomp uit. Ook haal ik de luchtborrelaartjes naar boven en hang ze op 10 cm diepte. Ook om temperatuurvermenging te voorkomen.
Ze blijven borrelen voor zuurstof EN het houdt een wakje open.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021, 09:49 
Site Admin

Zie ook deze tips om kikkers te helpen overwinteren in de vijver: https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... f=22&t=482

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021, 10:36 

Dank voor je verwijzing, Wilma. Altijd goed om maatregelen na te lezen.
Het blijft een zorg om mijn goede resultaten van de zomer, het in leven houden van een mooie groene kikkerpopulatie, de winter door te helpen.

Vooral mijn ondiepe moerasje baart me wat zorgen. Voorgaande jaren bleken daar toch ook enkele kikkers in te overwinteren.
Dat moerasje, waar ca 15 cm water boven een dikke laag modder staat, heb ik bedoeld om variatie in mijn waterpartijen te scheppen. De natuur blijft echter verrassen.
Met verwarmingsdraden houd ik lange spleten in het ijs open.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021, 11:20 
Site Admin

In het verleden kreeg ik na een vorstperiode altijd een aantal vragen over dode kikkers in de vijver. De laatste jaren waren de winters zo zacht dat dit helemaal niet meer voorkwam. Ik heb er in elk geval geen mail over gehad. Dit jaar verwacht ik weer veel problemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021, 13:21 

Andere techniek toegepast vanmorgen: de onkruidbrander. Daarmee een wak van 30 cm doorsnee gesmolten, zodat ik mijn 30 m verwarmingsdraad erin kon draperen. Dagelijks vergroot ik door het wegsmelten het oppervlak voor licht en lucht.
https://3.bp.blogspot.com/-U-_eq1oMOOQ/ ... 2Btest.jpg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2021, 11:03 

Mijn vijver zat vanmorgen op 3 cm na helemaal dicht, ondanks een ijsvrijhouder (met pompje, die nu onder het ijs ligt te borrelen) en nog een extra luchtpompje. Ik ga er maar een pan water op zetten om het open te krijgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 feb 2021, 19:45 

Ik had hetzelfde met mijn verwarmingsdraden in mijn ondiepe moerasje. Zeker 2 cm ijs iedere ochtend.
Je zou dan denken dat die verwarmingsdraad onvoldoende capaciteit heeft om een wak open te houden.
Dat bleek maar ten dele zo.
Na meting met een lange thermometer in het max 25 cm diepe wate,r bleek dat het net boven de modder 4 graden was. Zo hoort dat ook.

Water van 4 graden heeft de hoogste dichtheid en bevindt zich DUS altijd onderin.
Het door de draden (relatief) opgewarmde water verspreidde zich langzaam over de bodem.
Zodoende bleef het koudste water (0 graden) aan de oppervlakte en kon makkelijk bij een paar graden bevriezen.
Wel opende ik dagelijks het gat om schadelijke gassen te laten ontsnappen en, voor zover mogelijk, enige zuurstof toe te laten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 feb 2021, 20:37 

Ja ik heb het ook open gehouden, ‘s avonds nog een keer extra. Het was ook wel echt heel koud. Nu is er een groot gat door de dooi, maar er ligt ook nog best een dikke laag ijs. Ik heb wel al 2 (levende) kikkers zien chillen op de bodem. Toch altijd spannend als alles weer ontdooid is. Ik heb het idee dat ze soms ook in het moeras overwinteren, er komen er altijd wat uitspringen als ik daar planten ga weghalen in het voorjaar maar misschien zitten ze er niet als het zo hard vriest.

Nu wachten op het dril :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Mijn kikkers in winterslaap