|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Cynthia jerisa
|
Berichttitel: Kleine kikker gevonden Geplaatst: 23 okt 2022, 19:28 |
|
|
Hallo er zat bij mij in de achtertuin een kleine kikker, ongeveer 3 cm groot. ik denk dat hij onderweg was naar een slootje oid. maar er zijn heel veel katten hier in de buurt en weinig slootjes.en omdat hij zo klein is vraag ik me af of hij de winter wel kan overleven. waar kan ik hem het beste vrij laten?
Bijlagen: |
Opmerkingen bij bestand: geen idee wat voor soort het is.

WhatsApp Image 2022-10-23 at 20.26.34.jpeg [ 148.59 KiB | 7221 keer bekeken ]
|
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 24 okt 2022, 16:31 |
|
|
Dit is een bruine kikker. Met 3 cm veronderstel ik dat hij/zij van dit voorjaar is, maar afhankelijk van het beschikbare voedsel (insekten, wormen, spinnen, etc.) in jouw omgeving zou het zelfs een 1-jarige kunnen zijn. De groei kan wat achtergebleven zijn in dat geval.
Door de uitzonderlijk hoge temperaturen deze herfst is hij nog niet in winterslaap. Een bruine kikker overwintert bijna altijd op het land. Hij kruipt dan weg in compost, onder/in steenhopen of takken-blader-rommelhopen, holletjes, etc. Alles wat in een winter redelijk vorstvrij zou kunnen zijn. Keurige, opgeruimde tuinen zijn derhalve nooit geschikt. Daar overleeft geen enkel beest, behalve wormen.
Vrij laten? Bruine kikkers leven voornamelijk op het land, maar moeten wel vochtig blijven en alles wat kruipt , beweegt en in hun bek past, kunnen eten. Er moet wel in de buurt geschikt water zijn. In het voorjaar paren bruine kikkers in het water en drillen daar ook. Een gebied, zeker zonder katten, met bladgrond, grassig, drassig, struiken. Buiten de stad/dorp.
Geschikt water? Probeer natuurgebieden, want sloten langs akkers bevatten vaak landbouwgif en veel door boeren gebruikte kunstmest. Kikkers zijn daar gevoelig voor. Vele sloten - ook heldere - zijn v.w.b. kikkers en salamanders dodelijk.
_________________ Ik kick op kikkers
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 25 okt 2022, 08:29 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Ik heb er eigenlijk niks aan toe te voegen maar ik vraag me af.... er moet toch wel geschikt water in de buurt zijn. Waar zou het kikkertje anders vandaan gekomen zijn?
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 25 okt 2022, 12:40 |
|
|
Aansluitend op het kikkertje...vanmorgen zat dit padje (ca 4 - 5 cm) onder een omgevallen tuinstoel bij mij. Lekker dik, dacht ik gelijk. Ook een bewijs dat-ie het hier goed doet.
Let op de linker gifklier achter zijn oog. Ik moest hem voor de foto even vangen en op de keukentafel zetten. Hij rende namelijk als een speer...
Je ziet dat door het oppakken hij zijn gifklier in werking heeft gezet .(Beetje uitvergroten, dan zie je de glinstering op zijn koppie.) Handen wassen dus!
Bijlagen: |

IMG_0436.jpg [ 1.86 MiB | 7207 keer bekeken ]
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 25 okt 2022, 12:49 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Ja, ik zie het.
|
|
Omhoog |
|
 |
peter27
|
Geplaatst: 25 okt 2022, 15:49 |
|
|
Wilma,..,dit is toch genieten, als je dit soort dingen in je tuin vindt? Ik heb nu ieder voorjaar ook een paddensnoer in het water, dus de kolonisering lijkt gewaarborgd. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 25 okt 2022, 16:23 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Zeker weten. Het is zo leuk ook om te zien hoe padden onhandig door je tuin scharrelen.
|
|
Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|