Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 10 aug 2022, 23:15

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » iemand ervaring met opkweken groene kikkers van dril?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: iemand ervaring met opkweken groene kikkers van dril?
BerichtGeplaatst: 21 mei 2022, 15:02 

Dag allemaal. We hebben een grote vijver en er 3 en 2 jaar geleden (dus 2 x) bruine kikkerdril in gedaan. Dit is een succes geworden. De tuin barst nu van de bruine kikkers in allerlei maten. Dit jaar hebben ze zelf kikkerdril gegeven.
Padden hebben we ook maar (nog) geen groene kikkers.

Die willen we ook zo graag. Vanzelf gaan ze niet komen want we zijn 'land locked' maar in ieder geval voor de bruine kikker is het een paradijs gebleken.

Nu heb ik wat groene kikkerdril gevonden en wilde deze net zo als ik dat met de bruine gedaan heb simpel in de vijver op een mooi plekje leggen en alles zou vanzelf gaan.
Maar dat lijkt niet te werken. De kikker en padden visjes begonnen werkelijk te schransen van het dril. Ze zaten er midden in zelfs.

Nu heb ik het dril naar binnen gehaald en wil het eerst flinke visjes van laten worden voordat ik ze loslaat in de vijver.

Ik kan echter heel moeilijk info vinden over hoe om te gaan met groene kikkerdril. Alles wat ik kan vinden gaat over de bruine kikker maar de groene is echt anders.

Ze zijn heel klein al uit het ei en hangen dan passief aan de rand. Net of ze dood zijn maar als het water verstoord wordt gaan ze ineens als een malle zwemmen.

Wat ook interessant is dat het lijkt of ze een draadje (soort spinrag) hebben waarmee ze zich vast kunnen houden aan iets.

Concreet mijn vraag: Iemand ervaring met groene kikkervisjes en het voederen daarvan?
En groene en bruine kikkers en padden, gaat dat eigenlijk wel samen?

Een foto van het kikkerparadijs.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Vers gelegd bruin kikkerdril uit eigen tuin
69337b37-5550-49c5-bdfb-d51fd54cf4cf.jpeg
69337b37-5550-49c5-bdfb-d51fd54cf4cf.jpeg [ 285.36 KiB | 331 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: een groen kikkervisje
2022-05-19 08.47.34.jpg
2022-05-19 08.47.34.jpg [ 3.21 MiB | 331 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: het kikkerparadijs.
2022-05-11 07.13.43.jpg
2022-05-11 07.13.43.jpg [ 5.6 MiB | 331 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2022, 22:26 

Dag Man-met-bril,

Alhoewel het dit jaar met de groene kikkers in mijn tuinvijvers niet gaat lukken - ik heb wel vrouwtjes maar geen vruchtbare (dus kwakende) mannetjes - heb ik wel ervaring.
Het groene kikkerdril komt heel snel uit en de kikkervisjes schieten ook veel sneller door het water dan de bruine. Ze groeien ook heel snel en worden 3x zo groot. Koppen als knikkers en met staart cm's lang.
Voer is gewoon: alg.

Je wilt ze nu in een aquarium opvoeden. Dan heb je geen alg. Wat vaak ook gaat is visvoer voor tropische visjes. Van die kleurige flintertjes. Bruine kikkervisjes vreten die ook. Of groene dat ook doen, weet ik niet.

Alg moet, als ik je foto zo zie, in overvloed aanwezig zijn. Jouw probleem begint pas als veranderen in een kikkertje. Ik ben bang dat er velen sterven door gebrek aan insekten, dus heb ik ze gevoerd met huiskrekels.
Steppenkrekels kan ook. Maat 4, dan zijn ze ca 1 cm lang en passen ze in de bek van jonge, groene kikkers.Te bestellen op internet. B.v. bij Happy Reptiles.
Je moet ze dan wel dichtbij de kikkertjes droppen, anders zien ze ze niet. Kikkers voeren is best tijdrovend en moet je rustig doen om de kikkers niet te laten wegspringen.
Ik doe dat met een bakje aan een lange stok, waarbij ik de krekels van bovenaf laat vallen.
Goed mikken, anders ben je ze kwijt... (hahaha)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 mei 2022, 09:33 
Site Admin

Hier staat aanvullende informatie over het opvoeden van kikkerdril in het algemeen: https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... f=22&t=425

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2022, 16:35 

Gaat goed met de groene kikkervisjes.

Zijn verschillend van grootte omdat ik meerdere aquaria had, de visjes in het kleine aquarium bij het raam groeiden een stuk snelle dan die in het wat koudere aquarium dat je hier ziet.

De visjes die buiten in een aquarium zitten gaan in verhouding helemaal langzaam.

Hier eten ze garnalenvoer. Het is denk ik wat ze gewend zijn want deze laten van die TetraMin flakes gewoon links liggen maar zoals je ziet lusten ze het garnalen voer best wel.
Ook spinazie voer ik. Dat verdwijnt s'nachts.

PS
Mijn plan is om ze buiten in de vijver uit te zetten snel.
Ze kunnen nu wel op tegen de meeste rovers hoop ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2022, 21:09 

Leuk gewriemel op de bodem. Ze zien er goed uit.

---Ze kunnen nu wel op tegen de meeste rovers hoop ik.---
Nou,...dat is wel erg optimistisch. De rovers als vissen en diverse waterkevers hebben met hun dolkvormige kaken geen enkele moeite met het doorboren van een kikkervisje.

Je zult moeten accepteren dat je moeite voor het goed opkweken van kikkervisjes, meestal ten goede komt (als voedsel) voor andere waterdieren.
Zo is de natuur: eten en gegeten worden. :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jun 2022, 14:08 

Ik mag hopen dat ze 't niet allemaal redden :D pff...

Maar heb enkel stekelbaarsjes en zo goed als zeker niet de geelgerande watertor in de vijver. Dit jaar ook gek genoeg weinig tot geen bootsmannetjes.
Dat we in een paar jaar van 0 naar een enorme bruine kikker kolonie zijn gegaan met een paar handjes bruine kikkerdril lijkt er op te wijzen dat het wel meevalt met de predators, maar je weet het inderdaad nooit.

Reden dat ik ze als kikkervisje nog wil uitzetten is dat de buurman bruine kikkerdril thuis uitgebroed had tot kikkertjes, die vervolgens bij ons in de vijver kiepten maar die kikkertjes waren kansloos tegen de bootsmannetjes en ander gespuis.. Die waren volledig beschermd groot geworden en niets gewend.

Maar ja.. het is volgens mij gewoon beetje experimenteren.
Het feit dat de bruine kikkervisjes volledig het groene kikkerdril zouden slopen was mij ook niet bekend bijvoorbeeld.

Toch heb ik het gevoel en hoop ik dat groen kikkers niet moeilijker zijn dan bruine.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jun 2022, 08:55 

Sommige zijn heel groot al. Zijn opgegroeid met spinazie en garnalen korrels van JBL.

Ik wilde ze uit gaan zetten maar mijn eerste poging ze uit mijn aquarium te scheppen is mislukt.
Ik heb een bos waterplanten links het aquarium en ze gingen met z'n allen daar tussen zitten .
Toen ik mijn schepnet daar voorzichtig doorheen haalde ving ik enkel garnalen :D

Deze dikke lag te slapen boven vandaar dat ik 'm kon vangen maar dat wordt nog wat. Geen zin om al m'n plantjes uit te trekken maar wil wel snel de boel naar buien hebben. Minder eenzijdig menu ook denk ik.

Bijlagen:
2022-06-18 16.18.43.jpg
2022-06-18 16.18.43.jpg [ 2.87 MiB | 223 keer bekeken ]
kv.jpg
kv.jpg [ 2.13 MiB | 223 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jun 2022, 09:21 
Site Admin

Heel leuk om te zien. Succes met het verplaatsen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » iemand ervaring met opkweken groene kikkers van dril?