Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 22 okt 2021, 06:38

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » voeding kikker

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: voeding kikker
BerichtGeplaatst: 08 sep 2021, 15:59 

Ik heb een nieuwe vijver, die uitermate geschikt blijkt te zijn voor kikkers (groot, met lelies, planten, moeras etc.). Na een paar weken kwam er een grote groene kikker. Die blijft al meer dan 3 maanden wonen, prachtig. Een maandje geleden begonnen bij ons kleinere groene en bruine kikkers te verschijnen, echte kikkertjes, geen kikkervisjes. Om een lang verhaal kort te maken, onze grote groene kikker eet alle andere kikkers lekker op. Van voedselgebrek is geen sprake, want we hebben bloemperken rondom de vijver waar kleinere kikkers hun beestjes vangen. Maar de grote doet het niet, zij (gezien de grootte denken we dat het een vrouwtje is) blijft op kikker-dieet. We vinden het ontzettend jammer dat de aantallen van kleinere kikkertjes drastisch dalen. In een paar weken gingen we van 20 kleineren naar 8. De vraag is dus of ik toch meelwormen in de vijver moet gooien, dat ze de kleintjes met rust laat, of zo zit de natuur in elkaar en de kleine kikkers zijn gewoon voer voor de groten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 sep 2021, 10:01 
Site Admin

Kikkers zijn inderdaad kannibalistisch maar je zou kunnen proberen om de grote kikker bij te voeren. Dat kan op allerlei manieren. Peter schrijft hier: https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... f=7&t=1326 hoe hij dat doet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 sep 2021, 13:12 

Zoals Wilma naar mijn bijdragen verwezen heeft, mijn ervaring kun je daar vinden.
Heel mooi dat bij jullie de kikkers "komen aanlopen." Betekent dat je biotoop aantrekkelijk is en je waarschijnlijk voorzien blijft van kikkers.
Je kunt niet voorkomen dat er kannibalisme optreedt. Alles wat beweegt en in hun bek past - en die bek is héél groot - wordt verorberd.
Ik speel weleens met een balletje gehakt aan een dun draadje. Als je dat boven hun koppies heen en weer beweegt, springen ze er naar. NIET omdat ze dol zijn op gehakt, maar alleen omdat het beweegt! Omdat ik ze dagelijks voer, wordt er zelfs naar een stok die ik beweeg gehapt.
Bij mij lopen ook kikkers weg. Zeker omdat ik er ook veel heb zitten en de natuur dwingt zelf een teveel aan exemplaren te gaan verkassen. Maar er zal in principe een basisaantal blijven.
Je kunt wel zorgen dat de randen van je vijver goed dicht begroeid zijn. Daar kunnen kleine kikkertjes zich in verstoppen.
Kun je wellicht wat foto's hier plaatsen? We zijn benieuwd en wellicht kan ik daar dan mijn mening over geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 sep 2021, 19:34 

@Peter27

Tot welke datum voer jij jouw kikkers met krekels? Of beter gezegd tot welke datum ongeveer accepteren ze voeren en reageren ze op voer? Neemt het aantal kikkers in jouw vijver nu al af of wanneer gaan ze in winterslaap? Neem aan dat een deel al gaat en dan het volgende deel en ten slotte het laatste deel? Of hoe verloopt dat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 sep 2021, 11:22 

Bij temperaturen onder de 18 graden neemt het animo om te reageren op mijn krekels snel af. Logisch, de spijsverteringsnelheid neemt af en daarmee de jachtprikkel.

Er is geen datum. De temperatuur en uiteindelijk de daglengte beïnvloeden het gedrag. Vorig jaar waren ze vanaf ca. half/eind okt. weg. In de modder.
Half/begin april komen de eersten weer boven water bij mij.

Inderdaad is er langzaam verloop, maar ik heb er nog wel 30 groene kikkers zitten.(En 3 jaar geleden had ik jongen en telde toen tot wel 80 kleintjes...Dat wordt om allerlei oorzaken minder. Prima!
Ze kunnen mijn tuin uit, sommigen lopen om ons huizenblok heen en vertoeven dan weleens in mijn kleine voortuinvijvertje. Daar voer ik ze dan ook bij. Op een gegeven moment verdwijnen ze daar ook. Geen idee waarheen.
Geen nood. Zolang ik maar een paartje overhoud voor nakomelingen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » voeding kikker