Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 27 feb 2021, 04:06

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikker gevonden

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikker gevonden
BerichtGeplaatst: 26 dec 2020, 13:02 

Hallo,

Donderdagmiddag 24 December keek in mijn achtertuin in en toen zag ik dat de kat van de buurman ergens mee aan het spelen was. Enkele seconden later zag ik dat het om een kikker ging. Ik trok snel mijn slippers aan en haalde de kikker naar binnen. Ik denk dat de kikker zichzelf al ergens had ingegraven en dat de kat deze heeft opgegraven en meegesleurd. Ik kon geen verwondingen vinden, maar ik kon het niet aan om de kikker maar weer los te laten met deze kou (ook al vriest het niet) en maar te hopen dat hij het zou redden. Ik heb hem nu in koud water liggen in een wasbak met een washandje waar die in/onder kan kruipen en bladeren als afdekking. Ik wil een kuiltje graven ergens waar het een beetje beschut is (in de hoop dat die kat daarbij wegblijft) en daar wat bladeren en dergelijke indoen om die kikker daarin te laten overwinteren, maar ik ben bang dat hij verzwakt is en die nieuwe plek ook niet gaat accepteren. Ook gaat hij dan weer van binnen naar buiten en dat is natuurlijk ook geen pretje. Ik weet dat kikkers koudbloedig zijn en wel wat aankunnen, maar temperatuurschommelingen zijn voor de meeste organismen niet erg gunstig. Ik wil hem in ieder geval even wat te eten kunnen geven, ik heb wat vogelvoer pasta waar gemalen meelwormen in zitten in het water gedaan, maar geen idee of hij dat kan innemen en verteren. Ik heb hier helaas geen levende krekels en kakkerlakken rondlopen. Bovendien is de kikker (groen/bruin gevlekt) (misschien is het een pad) iets van 7 bij 5 cm, dus zie hem nou niet gelijk hele insecten ineens verorberen. :kikker4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 dec 2020, 10:59 
Site Admin

Een kikker van 7cm is een volwassen kikker. Die eten toch wel hele insecten. Dat kunnen ze echt. Maar ze eten alleen wat ze als prooi herkennen en wat niet te groot is om in één keer door te kunnen slikken omdat kikkers geen tanden hebben om te bijten, kauwen.

Dierenspeciaalzaken verkopen krekels en meelwormen. Ik weet niet of die open zijn nu met de lockdown? Je zou daar iets van aan kunnen bieden om de kikker wat te laten aansterken en dan zou ik hem toch maar weer naar buiten brengen. Een kuil, afgedekt met bladeren is een heel goed idee!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 dec 2020, 11:20 

Alle waardering voor je zorg, maar in deze tijd een kikker laten eten is een lastige opgave. Kikkers zijn niet te dwangvoederen, zoals je dat met kleine zoogdieren (hond/kat) in geval van nood weleens kan doen.
Ik geef dit alleen een kleine (!) kans als je de kikker op kamertemperatuur houdt in een goed ingericht aquarium. (Schuil-plaatsen, vochtig, etc. Zeer de vraag of dat lukt. Een kikker reageert niet alleen op temperatuur, maar ook op daglengte.

Aansterken? Dat bereik je niet met een enkele prooi.Het zou dus wakker (!)overwinteren worden. Heb ik geen ervaring mee.

Levend voer bestel ik altijd op internet. Het hele jaar door te krijgen. Amfibieën eten alleen levend/bewegend voer. Google even "levende insekten kopen". Dan krijg je diverse leveranciers met heel verschillende insekten. (Voor terrariahouders is dat.)
Ik zelf koop ook in op internet tussen april en oktober. Ook iedere dierenzaak heeft meelwormen.

Kikker/pad van 5 - 7 cm verorbert zeker meelwormen.

Je verhaal met de kat klinkt mij bekend. Daarom heb ik mijn achtertuin nagenoeg kat-vrij gemaakt met gaas. Er blijven nu eenmaal katten over die kikkers, net als muizen, ze gruwelijk kunnen beschadigen. Dat zit in de natuur van een kat, maar dat wil niet zeggen dat we dat niet moeten tegengaan.Ik heb zelf veel katten gehad, weet wat ze ook met jonge vogeltjes doen en bescherm nu mijn achtertuin tegen de buurkatten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikker gevonden