Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 12 dec 2019, 17:44

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkerdril opvoeden

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdril opvoeden
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 12:30 
Site Admin

Voor educatieve doeleinden (hiermee wordt in principe de kikkerbak in de schoolklas bedoeld) is het toegestaan om eitjes en kikkervisjes van de groene kikker, de bruine kikker en de gewone pad, in een aquarium te laten opgroeien. Zodra de metamorfose voltooid is moeten ze dan wel gelijk worden teruggezet op de plek waar ze vandaan kwamen.

• Gebruik een flink aquarium of nog beter een paludarium (half aquarium, half terrarium) en vul dit gedeeltelijk met het vijver- of slootwater waar de kikkervisjes vandaan komen.
  • Doe waterplanten in het aquarium en wat grote stenen, liefst begroeid met alg. Dat alg dient niet alleen als voedingsstof voor de kikkervisjes, maar het zet ook de ontstane meststoffen om in nog meer voeding. Laat de stenen gedeeltelijk boven het water uitkomen. Als ze met de metamorfose beginnen en nergens op kunnen klimmen dan zullen ze verdrinken.
  • Een goede plek voor het aquarium is buiten, in de schaduw. Een kleine hoeveelheid water warmt in de zon erg snel op en dan ontstaat er snel zuurstoftekort.
  • Ververs het water dagelijks met water uit dezelfde vijver of sloot.
  • Verwijder de uitwerpselen dagelijks.
  • Als de kikkervisjes uit het ei komen eten ze eerst het dril waar ze uit zijn gekomen. Zodra ze los door het aquarium zwemmen schrapen ze alg van de waterplanten en stenen en eten ze dode plantaardige en dierlijke delen die in het water zweven (mits het vijver of slootwater is). Je kunt ze bij gebrek aan algen in dit stadium bijvoeren met schijfjes komkommer, ontdooide diepvriesspinazie, een schijfje tomaat en vissenvoer maar hierdoor vervuilt het water wel sneller.
    Als de kikkervisjes met de metamorfose beginnen (zodra de achterpootjes verschijnen) hebben ze ook vlees nodig. Je kunt hiervoor rode muggenlarven geven. Doe je dit niet dan zullen ze elkaar opeten.
  • Zet de kikkertjes terug zodra ze 4 pootjes en een restantje staart hebben.

Tip: Het verschonen gaat het handigst als je twee aquariums hebt. Je vult het tweede aquarium, verwijderd de stenen voorzichtig uit het eerste en zet daarna de kikkervisjes over met een netje, zodat al het vieze water weg kan en niet in het schone aquarium beland.

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2010, 14:40 

Nou, ik heb zo'n bak met kikkervisjes, waarvan er nu ongeveer 20 stuks al kikkertjes zijn; daarvan zijn er een stuk of 10 al echt mini kikkertjes (zonder staartje dus). Nu las ik dat je deze kikkers ander voer moet geven. De kikkervisjes geef ik vissenvoer, daar eten ze gretig van. Maar de kikkertjes eten dit dus niet meer.

Ik las dat je ze rode muggenlarven moet geven; mijn vraag is of er ook andere voeding is voor deze kikkertjes? Want ik kan zo 123 niet zo snel aan muggenlarven komen (daarbuiten gruwel ik ook van die beestjes :oops: )

Of kan ik het beste al die kleine kikkertjes terugzetten?

Ik heb de dril uit onze vijver gevist destijds, maar mijn gevoel zegt dat het voor die beestjes misschien fijner is als ik ze bij een slootje zet met veel groen en wat lekker slootwater. Of moeten ze echt terug naar de plek waar het dril gelegd is? Want dat is voor kikkers soms best lastig uit te komen, omdat de vijver een vrij hoge rand heeft en er verder geen grote obstakels in het water liggen die boven het oppervlak uitkomen.

Alvast bedankt.

Gr. Esmee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2010, 15:13 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Esmee

Ja, je kunt de kikkertjes het beste terugzetten (eigenlijk had dat al eerder gemoeten want je mag geen kikkertjes in gevangenschap houden), alleen al omdat ze nu niet eten en in de natuur zelf alle voedsel kunnen vinden dat ze nodig hebben.

Ik ga er van uit dat het bruine kikkertjes zijn omdat het nog zo vroeg in het jaar is, die leven de rest van het jaar niet in het water maar op het land. Je kunt ze dus het beste gewoon ergens naast de vijver neerzetten, dan zoeken ze hun eigen plekje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2010, 17:09 

Hartstikke bedankt voor je antwoord!
Ik ben wat dat betreft echt een leek hoor. Ik heb ze altijd goed verzorgd, genoeg water (nu een cm of 15) en stukken hout en een hoop zand waar ze op kunnen (en ook de hele dag opzitten).

Maar ik zal je advies opvolgen. Ik zal ze morgen lekker naar buiten brengen. Dus dan plaats ik ze gewoon op het gras naast onze vijver. Kunnen ze zelf beslissen wat ze doen.
Nu ze eerst nog vangen.... haha.... want ze springen allemaal weg zodra ik met mijn hand het aquarium in ga.

Het zijn idd een beetje bruin/groenige kikkers. Ze hebben een zwarte streep aan de zijkant van hun kop, ter hoogte van hun ogen.

Dank voor de info, ben een stuk wijzer geworden!

Gr. Esmee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2010, 19:06 
Site Admin

De namen bruine kikker en groene kikker zijn verwarrend omdat bruine kikkers soms meer groen dan bruin zijn en omgekeerd.

Nu je zegt 'een streep aan de zijkant van hun kop' bedenk ik me dat het ook boomkikkers zouden kunnen zijn, die paren ook vroeg in het voorjaar en die hebben een streep. Bruine kikkers hebben bijna altijd een donkerbruine vlek die van hun oog naar hun schouder loopt.

Kun je misschien een foto maken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 08:44 

Nog even over het feit dat ze er in die vijver niet makkelijk uitkomen: ik zou zeker zorgen dat dat mogelijk wordt, anders springen de kleine kikkertjes in de vijver en verdrinken ze alsnog! Ik kreeg onlangs de handige tip van Wilma om een tak half in het water te leggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 13:02 

Bij deze een foto. Heb 'm wel flink moeten bijsnijden, dus de kwaliteit is niet top, maar je krijgt in ieder geval een indruk van ze.
Ik heb gisteren 20 kikkertjes los gelaten in de vijver (heb ze op onze grote lelie bladeren gezet) en ze hebben er allemaal voor gekozen de vijver in te duiken. Heb er zojuist weer 3 vrij gelaten.
Dus momenteel alleen maar kikkervisjes. Zodra ze getransformeerd zijn, laat ik ze vrij.

http://i48.tinypic.com/33cufle.jpg

We hebben in de vijver nu heel wat lelie bladeren en daarvan hangen er een aantal half in het water, dus ze kunnen er gemakkelijk opkomen. In de hoek heb ik een steen gezet die uit het water komt. En ik zag ze ook al op de wand klimmen (daar waar het water een beetje gezakt was). Meer kan ik niet voor ze betekenen denk ik.
Zou eens moeten kijken naar een tak.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 14:32 
Site Admin

Toch bruine kikkers (op deze foto zijn ze ook duidelijk bruin van kleur).

Ze kunnen zich afzetten op de leliebladeren en zo de kant op springen maar leliebladeren heb je natuurlijk niet het hele jaar door, dus fijn dat je ook een steen hebt geplaatst en naar een tak op zoek gaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2010, 21:25 

Ik heb ook een vraag over het opvoeden van (nu al) kleine kikkertjes

ik heb maanden geleden een deel kikkerdril van de straat geraapt. Er lag een heel grote 'klodder' dril op de weg ik dacht; laat ik maar een deel meenemen, anders worden ze toch alleen maar overreden. Later zag ik wel dat de rest al weg was.
Nu zijn de meeste kikkervisjes al kleine kikkertjes geworden met nog een klein staartje.
Omdat ik niet wist van welke vijver/sloot ze kwamen, heb ik een ton met water gevuld en later ook nog wat water uit de vissenkom erin gedaan, om toch wat algen erin te krijgen e.d. en zo toch een beetje vijverwater te creeeren.
Ik heb al een aantal kikkertjes op kunnen pakken en heb ook een lelie-plantje gekocht zodat ze via de bladeren toch op het droge kunnen zitten.

Wat kan ik nu het beste doen met de kikkertjes? Ik heb gelezen dat ik ze eigenlijk niet mag houden maar omdat ik niet weet van welke vijver/sloot ze komen, zou ik ook niet weten waar ik ze wel heen kan brengen..
En is het toegestaan dan om kikkers in een vijver in het bos bijv. gewoon los te laten? Of moet je daarvoor eerst ergens voor toestemming vragen?

Ik vind ze echt tof, dus misschien, als ik ze mag houden, kan ik die ton wel ingraven als vijver zodat de kikkers, naarmate ze groter worden, ook op het land kunnen rondlopen.

Alvast heel erg bedankt! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2010, 23:19 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Ireene

Dit is wel een verhaal apart want als je ze zou terugbrengen dan zou je ze op de weg moeten droppen. Lijkt me dat je een uitzonderingsregel te pakken hebt ;)

Wat ik me afvraag is hoe de metamorfose succesvol heeft kunnen verlopen door ze simpel in een ton te zetten met wat water uit een vissenkom erbij, heb je ze nog bijgevoerd met iets?

Als je nu bijna volkomen kikkertjes hebt dan zijn die waarschijnlijk van de bruine kikker, die gaan na de metamorfose sowieso het land op, in ieder geval om te jagen, dus als je het leuk vindt om kikkers in de tuin te hebben dan zou ik ze gewoon lekker in de eigen tuin uitzetten. Als ze het daar bevalt dan blijven ze, anders zoeken ze vanzelf wel hun eigen weg.

De ton ingraven is best een goed idee, ze kunnen dan afkoeling zoeken bij warm weer en eventueel is de ton het volgend voorjaar ook weer geschikt als voortplantingswater. Kunnen ze er wel gemakkelijk in en uit? Kijk anders even bij het topic Hoe maak je een perfecte kikkervijver

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jun 2010, 09:42 

Dankje!

Nee ik heb niks speciaals erbij gedaan. In de vissenkom zat toen wel nog een zuurstofplantje, waarvan ik een paar takjes erin heb gedaan en ik zag dat er vanzelf kleine beestjes in het water kwamen (volgens mijn vader waren dat waterzuiveraars of iets dergelijks) dus ik denk dat ze daar ook wel een paar van hebben gegeten haha.

Ik weet alleen niet wat ik ze nu nog kan voeren nu ze groter zijn. Ik denk dat vissenvoer niet echt geschikt is, of wel? En welke dan? Wij hebben thuis kleine korreltjes, maar ik weet niet of ze dat eten, kan t misschien wel eens proberen.

Nou kunnen ze er niet echt uit, maar daar kan ik wel voor zorgen zodra ik het vijvertje ingegraven heb dan. Nu kunnen ze dan wel op de leliebladeren zitten om half droog te zitten.
Misschien dat ik ook maar een klein hekje erom bouw, zodat de hond er niet bij kan, maar de kikkers er wel tussendoor kunnen.

Haha ik vind ze echt schattig! En zo klein! Echt heel leuk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jun 2010, 11:34 
Site Admin

Als ze kikkertje zijn kunnen ze zelf hun voedsel vinden.
Zoals ik eerder zei, het lijkt me het beste om ze in de tuin te zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2011, 15:17 

Dank voor de tips. Ik heb echter nog een vraag over kikkerdril opvoeden.

Hoe groot moet de bak met water zijn? Moet het een aquarium zijn of mag het ook een grote zwarte teil zijn? In ons tot vijver vervallen zwembad zat nl een grote klont kikkerdril van de bruine kikkers. Vandaag konden we de kikkers ook zien minimaal 5 bruine kikkers.

Is het OK als we de teil gewoon in de tuin laten staan, daar de verzorging doen volgens de tips en de kikkers zelf op pad laten gaan voor een nieuw (niet lek zijnde) vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2011, 12:26 
Site Admin

Om de metamorfose te kunnen volgen kun je in een aquarium goed zien wat er gebeurt ;) maar in jouw geval is een teil ook prima.

Ideaal zou zijn als je de teil kunt ingraven zodat de kikkertjes er wanneer de metamorfose klaar is er gemakkelijk zelf uit kunnen klimmen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2011, 19:39 

hallo ik heb ook even een vraag

Mijn dochter kwam gister thuis met kikkerdril dit had ze bij een vriendinnetje gekregen dat zat bij hun in het zwembad hadden gevonden ,nu hebben we het in een viskom gedaan met water uit de sloot en een waterplantje erbij ,is dat erg dat we dat nu in slootwater hebben gedaan in de kom ?

Alvast bedankt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkerdril opvoeden