Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 20 jan 2025, 13:50

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Statenvragen over dieronvriendelijkheid van beschoeiingen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Statenvragen over dieronvriendelijkheid van beschoeiingen
BerichtGeplaatst: 12 mei 2008, 11:59 

Statenvragen over dieronvriendelijkheid van beschoeiingen Fractie SP en D66 te Delft 8-4-2008

Jonge eenden, salamanders en padden kunnen in Delft geregeld moeilijk het water uit, met de dood tot gevolg.

De provinciale D66-fractie heeft de volgende vragen gesteld over de diervriendelijkheid van oevers en beschoeiingen.

Betreft: Schriftelijke vragen conform artikel 54 van het reglement van orde voor de vergadering van Provinciale Staten.
Onderwerp: Diervriendelijke oeverwallen/ beschoeiingen.

Toelichting: De SP en D66 hebben verontrustende berichten bereikt over dieronvriendelijke beschoeiingen. In het recreatiegebied Kerkpolder te Delft bijvoorbeeld zijn beschoeiingen aangelegd waardoor padden de sloot niet meer uitkunnen. Dit is zeker tijdens de paddentrek een groot probleem.

Ook op eerdere momenten is al gebleken dat jonge eenden, salamanders en andere amfibieën het water niet meer uitkonden. Dit is dodelijk voor deze dieren.

De SP en D66 zijn van mening dat Zuid-Holland zo diervriendelijk mogelijk beleid moet maken en uitvoeren. Diervriendelijke oeverwallen zijn in onze optiek een onderdeel van. Zeker binnen natuurgebieden en bekende paddentrek gebieden is het wat D66 en de SP betreft een noodzaak hier rekening mee te houden.

Ook in de Flora- en Faunawet wordt gesteld dat bij ruimtelijke ingrepen rekening gehouden wordt met bescherming van planten en dieren. Geplande ingrepen in natuurgebieden moeten dus vooraf getoetst worden. In de Flora- en faunawet is tevens een zorgplicht opgenomen. Deze zorgplicht houdt in dat menselijk handelen geen nadelige gevolgen voor flora en fauna mag hebben. De zorgplicht geldt voor alle planten en dieren, beschermd of niet.

Vragen:
Is GS bekend met deze problematiek?

Wat is het staande beleid op beschoeiingen in Zuid-Holland? Is dit ook het beleid dat in het recreatiegebied Kerkpolder is toegepast? Zo niet, waarom niet?

Is GS het met de SP en D66 eens dat de zich voordoende problemen met de nieuwe beschoeiingen niet conform de letter en geest van de Flora- en Faunawet zijn?

Is GS bereid om bij de volgende vervangingen van beschoeiingen in Zuid-Holland diervriendelijke beschoeiingen te laten aanleggen? Zo ja, op welke termijn? Zo niet, waarom?

Is GS bereid om bij de al aangelegde dieronvriendelijke beschoeiingen de problemen zo snel mogelijk op te lossen?

Namens de SP,
Lies van Aelst

Namens D66,
Geertjan Wenneker.

Bron: http://www.d66delftdurft.nl/news.aspx?I ... etails=250

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2008, 12:01 

In het dorp Mijdrecht hebben ze onlangs (feb/mrt?) bij alle beekjes nieuwe beschoeiing aangebracht (houten wanden) omdat de oude beschoeiing inmiddels was weggerot, ook veel beplanting is uitgedund en op sommige plekken weggehaald. Vanaf het water gezien is de wand nu ong 20-25 cm hoog. Opvallend genoeg verdwenen daarmee ook de kikkers en padden uit de tuinen. Vorig jaar om deze tijd zag ik, met name in de avond soms binnen 1 uur wel 14 padden en/of kikkers lopen in mijn tuintje en het plaatsje erachter. Dit jaar heb ik er in totaal 2 gezien. Ook anderen uit mijn wijk hebben inmiddels hetzelfde geconstateerd.

Uiteraard heb ik direct contact met de Gemeente opgenomen. Na de 1e keer zou ik terug gebeld worden maar vernam ik niets. De 2e keer (2 weken later) werd ik keurig teruggebeld, dezelfde dag nog. Deze ambtenaar zegt mij wel serieus te nemen en er al naar gekeken te hebben, maar ziet ondanks dat het probleem niet zo, tenslotte was de beschoeiing 20 jaar geleden ook zo hoog en het is vast toeval. Het is tenslotte ‘maar’ 20 cm en padden leven toch op het land? Nee, meneer van de gemeente, zowel padden, salamanders als kikkers hebben water en land nodig. Waar de een zich meer in het water begeeft (afhankelijk van het soort en jaargetijde), begeeft de ander zich meer op het land. Maar beiden hebben beide nodig. En 20 cm is misschien voor een mens niet veel, maar voor een klein amfibie….

In Zuid Holland denken ze daar gelukkig anders over. In april verscheen in het Algemeen Dagblad een bericht dat Groenservice Zuid-Holland (GZH) de amfibieën (en jonge eenden!) in een bepaald recreatiegebied eindelijk de helpende hand ging bieden. In het hele gebied komen twintig uittreedplaatsen, onderbrekingen van de harde beschoeiing waar padden zelfstandig uit het water kunnen klimmen. Dit dankzij de Natuurvereniging KNNV welke eveneens constateerde dat de amfibieën niet op eigen kracht de sloot uit konden komen. GZH heeft vervolgens tijdelijk hooibalen en rieten matten neergelegd om ze ter wille te zijn, maar die hebben volgens de KNNV nauwelijks effect. Ook zogenaamde eendentrapjes om de waterdieren aan de kant te helpen,werken niet voor amfibieën (en vooral padden). Padden komen niet bij het begin van het trapje, omdat dat te ver in het water uitsteekt."

De provinciale SP en D66-fractie heeft in Delft vragen gesteld over de diervriendelijkheid van oevers en beschoeiingen. D66 en SP stellen: “ook op eerdere momenten is al gebleken dat jonge eenden, salamanders en andere amfibieën het water niet meer uitkonden. Dit is dodelijk voor deze dieren.”

Ook in de Flora- en Faunawet wordt gesteld dat bij ruimtelijke ingrepen rekening gehouden wordt met bescherming van planten en dieren. Geplande ingrepen in natuurgebieden moeten dus vooraf getoetst worden. In de Flora- en faunawet is tevens een zorgplicht opgenomen. Deze zorgplicht houdt in dat menselijk handelen geen nadelige gevolgen voor flora en fauna mag hebben. De zorgplicht geldt voor alle planten en dieren, beschermd of niet.

Inmiddels heb ik in ieder geval in Wilnis en Uithoorn ook al veel van dit soort plekken gezien waar over lange lengtes beekjes en andere wateren ‘strak’ worden gemaakt met hoge houten en of betonnen beschoeiingen. Ik vraag me tevens af wat er mis is aan de natuurlijke overgang van water naar land, persoonlijk vind ik dat vele malen mooier dan al die strakke wanden.

Wie er overigens wel blij mee zullen zijn dat zijn de muggen, want we helpen ze een grote vijand uit te roeien. De muggenlarven krijgen nu een veel grotere overlevingskans. Zo zit er inderdaad aan elk nadeel een ‘voordeel’.

Mirjam

Bron: http://www.d66delftdurft.nl/news.aspx?I ... etails=250 en viewtopic.php?f=10&t=252&view=previous

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2008, 12:44 
Site Admin

Allereerst van harte welkom op het kikkerforum, Mirjam

Het is te gek voor woorden dat er mensen bij de gemeente werken die de Flora- en Faunawet niet kennen, wat dat betreft petje af voor de provinciale SP en D66-fractie van Delft.

Je zou contact kunnen opnemen met Ministerie van LNV of De algemene inspectiedienst

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Statenvragen over dieronvriendelijkheid van beschoeiingen