Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 03 dec 2023, 15:40

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Vijver verwijderen en kikkers verhuizen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vijver verwijderen en kikkers verhuizen
BerichtGeplaatst: 11 mei 2022, 15:23 

Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben laatst een huis gekocht met een grote vijver in de achtertuin. Het is echt een mooie vijver, waar veel kikkers in wonen.
Omdat we een zoontje hebben van 5 maanden, hebben we helaas toch besloten dat we het veiliger vinden om de vijver helemaal weg te halen. Ook met het oog op het uitbouwen van de woning zou dit op den duur moeten.
Dit betekent dus dat alle kikkers die daar wonen hun huisje kwijtraken. Ik baal er best wel van, want ik vind kikkers echt heel leuk. Maar in dit geval gaat de veiligheid van ons kindje voor…

Nu ben ik opzoek naar manieren om de kikkers op een goede en diervriendelijke manier uit de vijver te halen, voordat we de vijver verwijderen. Naast ons huis ligt een slootje, dus mijn idee is om de kikkers daarin uit te zetten. Is dat volgens jullie een goed idee?

Hoe pakken we zo’n kikkerverhuizing aan?
Kan ik de vijver voorzichtig leegpompen, de kikkers vangen en in een emmer of schepnet ofzo doen en dan naar de sloot brengen? Daarna kunnen we het zeil er snel uithalen, zodat ze niet terug kunnen.
Of is het misschien handig om de vijver leeg te pompen en dan bijvoorbeeld pas de volgende dag het zeil te verwijderen? Zodat de kikkers ‘s nachts op eigen houtje een ander plekje kunnen zoeken (ik kan dan zorgen voor een plankje, zodat ze eruit kunnen). Ik heb alleen geen idee of de kikkers uit zichzelf weggaan of er gewoon nog zitten de volgende dag.

Alle goede ideeën en tips zijn welkom! Alvast heel erg bedankt!!

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Foto om te laten zien dat er echt veel kikkers in deze vijver zitten
547F07F7-8595-41A7-BC15-BED934C37913.jpeg
547F07F7-8595-41A7-BC15-BED934C37913.jpeg [ 1.53 MiB | 9546 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 08:33 
Site Admin

De meeste slootjes zijn verontreinigt. Ik zou op zoek gaan naar een poel.

Verder lijkt me de manier van verhuizen waarbij je de vijver leeg pompt en de volwassen kikkers de kans geeft op zoek te gaan naar ander water goed.

Dit is alleen een slechte periode om dat te doen. Er leven nu waarschijnlijk kikkervisjes in de vijver. Een goede tijd om de vijver te dichten is in de herfst, na de metamorfose en voor de winterslaap.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 12:02 

Zie antwoord van Wilma. (Zij en ik zijn het vaak eens... :blink :blink :blink )
Het zijn jonge groene kikkers, zie ik.

Die zullen, veronderstel ik, in jullie vijver gekomen zijn via de omgeving.
Zou dus kunnen dat ze o.a. uit die slootjes komen.
Is slecht te beoordelen.

Doe wel eerst wat onderzoek bij jullie in de buurt, of raadpleeg een natuurvereniging. Daar zitten vaak mensen in die aardig verstand van natuur en de locale vervuiling hebben.

Succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Vijver verwijderen en kikkers verhuizen