|
Hallo allemaal, Wij Andre en Carmen hebben een kleine vijver van zo'n 80 x 120 cm. Ieder jaar, net voor maart maakt Andre de vijver schoon. We hebben veel planten in de vijver en drijvende plantenbakken. We zitten ook rondom de vijver en de kikkers blijven gewoon zitten. Sommigen lijken wel tam. Maar dit zijn dan ook kikkers die er ieder jaar weer zitten. Het leuke is dat de kikkers om ca. 20:00 uur uit de vijver trekken en gaan roven in het struikgewas in onze tuin. Als ik de planten in de tuin water geef dan zie je ze overal vandaan springen.
Dit jaar stond er overal te lezen, dat door de strenge winter een hoop kikkers dood waren gegaan. Wat schets onze verbazing we hebben tijdens het schoonmaken 48 levende (grote) kikkers uit het water gehaald. We stoppen ze dan altijd in een grote ton en als de vijver weer schoon en bijgevuld is, dan zetten we ze terug. We hebben ontzettend veel kikkervisjes, meer dan andere jaren. Nu vraag ik mij af, of we niet teveel kikkers in deze kleine vijver hebben, zodat we misschien een aantal daarvan in de sloot in de buurt moet overzetten? Een groep kikkervisjes is al kikkertje geworden en dan hebben we nog 2 generaties van kikkervisjes. Dat duurt dus nog even alvorens die 2 generaties kikker worden. Breng je met zoveel kikker geen incest teweeg?
Enfin, ik hoor graag jullie advies.
Laatst bijgewerkt door choco op 27 jul 2010, 15:25, in totaal 1 keer bewerkt.
|